79- جهان اسلام اكنون با تهديد جدّى قدرتهاى استكبارى مواجه است و علماى اسلام وظيفۀ سنگينى برعهده دارند و نمىتوانند در برابر اين تهديد بى تفاوت باشند؛ كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّۀٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ .
منكر را به تخلف از ظواهر شرع محدود نكنيد بشريت را آگاه كنيد و اجازه ندهيد انرژىهاى ما مسلمانان صرف درگيرى با يكديگر شود كه اين بدترين اسراف است.
- ما بايد براى تقويت جهان اسلام دست هماهنگى و دوستى به همديگر بدهيم ما اگر روى مشتركات تكيه كنيم كه بيش از 95 % احكام اسلام مشترك است و اصول اسلامىمان يكى است، مىتوانيم با خطرها مقابله كنيم و سپس اقدام به گفتگو با ديگران كنيم.
اگر عيبى در كار ما هست، بپذيريم كه اشتباه كردهايم و اين اشتباه را برطرف كنيم.
نمىگويمديگران نظرشانرا مطرح نكنند، مىگويم نزاع نكنيد . . . وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ. . . آمريكا كه عراق را اشغال كرده، درصدد است قرارداد امنيتى دراز مدت با عراقى ها امضا كند و اين قرارداد عبوديت كامل عراق در مقابل آمريكا را به همراه خواهد داشت. مجاهدان عراقى نخواهند گذاشت چنين قراردادى امضا شود ولى رسالت جهانى شما علماى اسلام هم ايجاب مى كند در مقابل اين مسائل بى تفاوت نباشيد.
بعد از پيروزى انقلاب اسلامى تا امروز ما 21 كنگرۀ وحدت و دهها همايش براى گفتگو با ديگران تشكيل دادهايم و گامهاى مهمى در اين زمينه برداشتهايم.
خطر بزرگ دنياى اسلام عدم ثبات و امنيت است و چون امنيت مقدمۀ همه پيشرفتهاست ما بايد براى مقابله با اشغالگران و قدرتهايى كه امنيت مسلمانان را به خطر انداختهاند احساس مسؤوليت كنيم.
آيت الله هاشمى رفسنجانى سخنان خود را با اين جمله به پايان بردند كه :
«رسالت اسلام جنگ نيست. هرجا جنگى پيش آمده ديگران بر پيغمبر تحميل كرده اند. وقتى كه آنها مانع حرف حق شدند، درگيرى پيش آمده است و الاّ منطق اسلام و قرآن نيازى به نزاع ندارد. كسى كه پيام خداى قادر مطلق جهان را براى مردم مىخواند او اهل نزاع نمىتواند باشد، اهل صلح و صفاست: وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها. . . .
شركت كنندگان در اجلاس استقبال خوبى از سخنرانى آيت الله هاشمى رفسنجانى كردند و بسيارى از آنها به ما گفتند: از اينكه كسى پيدا شد كه توانست اين اجلاسهاى تشريفاتى و سرد و بى روح را از چارچوب هاى فرمايشى خارج كند و حرفهاى اساسى و دردها و درمانهاى واقعى امت اسلامى را مطرح نمايد بسيار خوشحاليم. براى ما كه اين قبيل سخنان را بارها و بارها در نماز جمعهها و اجلاسها در ايران شنيدهايم اين سخنرانى يك واقعۀ معمولى بود ولى با توجه به زمان و مكان و حاضران و مخاطبان و مهمتر از همه پخش مستقيم اين سخنرانى از شبكههاى تلويزيونى عربستان و چند شبكه ماهوارهاى مىتوان به اهميت بسيار زياد اين سخنان پى برد؛ سخنانى كه پيام نهضت امام خمينى را در بر داشت و خود علماى عربستان و ميزبانان اجلاس به شنيدن آن بيش از ديگران نياز داشتند و جالب است بدانيد كه روزنامههاى جهان عرب آن را با عكس و تيتر صفحه اول به چاپ رساندند.
در اجلاس مكه كه بوديم با خبر شديم شبكه 3 سيماى جمهورى اسلامى ايران هم سخنرانى آيت الله هاشمى رفسنجانى را بهطور مستقيم پخش مىكند ولى همۀ خبرها چه در ايران و چه در عربستان حاكى از عدم پوشش مناسب اخبار سفر آيت الله هاشمى رفسنجانى به عربستان؛ اعم از سخنرانى در اجلاس مكه و سخنرانىهاى ديگر و مسائل ديگر ومسائل بقيع و فدك و مذاكرات و كارهاى انجام شده بود.
واقعيت اين است كه صدا و سيما در زمينۀ پوشش اخبار مربوط به آقاى هاشمى رفسنجانى سالها است كه زير سئوال است. اين روش كه رسانۀ ملّى حتى سرفه بعضى افراد معمولى را چندين بار پخش كند ولى اخبار كسى كه علاوه بر جايگاه ممتاز رياست مجلس خبرگان رهبرى، خود از اركان نظام و از پديدآورندگان امكاناتى از قبيل رسانه ملى براى نظام است را تا ردههاى اخبار هواشناسى و حوادث معمولى تنزل دهد فقط مسؤولان صدا و سيما را زير سؤال مىبرد. در اين مقوله سخن زياد است و شايد در همين يادداشتها باز هم به آن بپردازيم.
* * *
اينهمه از قصرهاى آل سعود نوشتم، شايد ذهن شما را به طرف تصوّراتى برده باشم كه از قصرهاى شاهان داريد و فكر كنيد در سفر عمره، آنهم دركنار خانۀ خدا ما چگونه در ناز و نعمت غرق بوديم و لابد اين نكته هم به ذهنتان مىزند كه قصرنشينها كه نمىتوانند با اخلاص عمره بهجا بياورند و در اجلاس بين المللى گفتگوى اسلامى براى اسلام و امت اسلامى حرف بزنند و كار كنند.
اگر اينها كه اسمشان « قصر الضيافه» و « قصرالصفا» و «قصر المؤتمرات» است واقعا همان قصرهايى باشند كه در ادبيات فارسى از كلمه «قصر» مىفهميم آن تصور هم تا حدودى مىتواند درست باشد ولى خوشبختانه هيچكدام از اينها قصر به آن معنا نيستند. البته كاخهاى اختصاصى شاهان عرب واقعاً قصرند؛ بهطورى كه وقتى ما ايرانىها آن كاخ ها را مى بينيم، احساس مىكنيم در كل جهان فقط اينها هستند كه شاهى مىكنند ودر قصر زندگى مىكنند و رؤساى جمهور كشورهايى مثل ايران در مقايسه با آنها واقعاً ساده زيست هستند و اين ساختمان ها كه دفتر رياست جمهورى و محل برگزارى جلسات آنها است در برابر آنچه در اختيار شاهان عرب و حتى حاكمانى مثل شيخهاى