92دعاى كميل؛ از سوى شيعيان و حتى در ميان برخى اهلسنت زياد است. اگر اجازه داده شود افراد كشورهاى ديگر هم شركت مىكنند و كار پسنديدهاى هم هست، چون ياد و ذكر خدا و توجه به معنويت است. اگر خود آنها همراهى كنند بسيار خوب و مفيد خواهد بود. برخورد افراد و جريانهاى تندرو اگر سياسى نبود و عبارات و مضامين دعاى كميل را بررسى مىكردند، مىديدند كه از عمق فطرت انسانى سرچشمه گرفته است و هركسى كه مراجعه به فطرتش داشته باشد، در مقابل دعاى كميل كرنش و تواضع خواهد كرد و آن را خواهد پذيرفت.
برخورد افراد و جريانهاى تندرو اگر سياسى نبود و عبارات و مضامين دعاى كميل را بررسى مىكردند، مىديدند كه از عمق فطرت انسانى سرچشمه گرفته است.
اگر زائران ايرانى در ايام عمره بخواهند معتكف شوند، با مانع مواجه خواهند شد؟ و اصلاً خود سعودىها اعتكاف مىكنند؟
آقاى نواب: اعتكاف آنها در دهۀ آخر ماه مبارك رمضاناست. حتى بعضىاز مسؤولان بلندپايۀ عربستان هم در دهۀ آخر به مكه مشرّف مىشوند و از بعضى كشورها هم مىآيند و از مسجدالحرام خارج نمىشوند و اعتكاف ده روزه دارند.
ولى در ماه رجب يا ماههاى ديگر معتكف نمىشوند.
مسألۀ اعتكاف در ميان زائران ايرانى كمكم رايج مىشود؛ بهخصوص در ميان دانشجويان. البته از سوى دولت عربستان و مسؤولان مسجدالحرام موانعى ايجاد مىكنند و اجازه نمىدهند كه افراد در ايام بيض، در ماه رجب، يا ماههاى ديگر اعتكاف داشته باشند. البته با گفتگوهايى كه با مسؤولان آنجا صورت گرفته، مقدارى آسان مىگيرند. گفتنى است در اين مورد براى خانمها مشكلى وجود ندارد.
در مورد بدحجابى بعضى از خانمهاى ايرانى، كه امسال گويا كمتر از سالهاى قبل بوده، آيا تدبيرى انديشيده شدهاست كه اين امر سبب وهن ايرانىها و شيعه نشود؟
و آيا بهتر نيست غير از كار فرهنگى و دادن تذكّر، براى ثبتنام شرط و توصيهاى