91اسنادى هم در اين باره وجود دارد، وضعيت آنها اكنون چگونه است، در اين زمينه شما اطلاعى داريد؟
آقاى نواب: خير، من آگاهى ندارم ولى در حال حاضر دولت عربستان رويكرد جديدى در سرمايهگذارى در عربستان دارد؛ يعنى همۀ مسلمانان مىتوانند در عربستان سرمايهگذارى كنند؛ چه در رابطه با ساخت اماكن مانند هتل و يا احياناً كارهاى ديگر و از عوايدش هم مىتوانند بهرهمند شوند.
استقبال زائران عمرهگزار در سال جارى بىسابقه بود، آمار دقيقى از زائران ايرانى در ايام عمره، در دست هست؟
آقاى نواب: طبق گزارش شركتهاى عمره گزار، اندكى كمتر از پانصد هزار نفر به صورت رسمى مشرف شدهاند و كسانىكه به صورت آزاد مشرّف شدهاند، و بنا بوده كه حدود 50 هزار نفر اعزام كنند، مىتوان گفت كه مجموعاً حدود 520 تا 540 هزار زائر ايرانى به صورت رسمى و آزاد براى انجام اعمال عمره مشرّف شدهاند، البته اينان غير از ايرانيانى هستند كه از كشورهاى ديگر آمدهاند. اگر آمار آنان را هم اضافه كنيم، بيش از آن است كه گفتيم.
ايرانيانى از آمريكا، اروپا، كشورهاى حاشيۀ خليجفارس به عمره مشرف شده بودند و حتى بعضى از آنها تورهايى ايجاد كرده بودند و روحانى كاروان داشتند. البته افرادى هم متفرّق و آزاد آمده بودند.
چرا در ايام عمره، مانند ايام حج دعاى كميل در مدينه برگزار نمىشود، اگر هر هفته نشد، لا اقل در مناسبتهاى خاص؛ مانند 27 رجب يا نيمۀ شعبان، ولو چند مرتبه در طول عمره. آيا اين امكان وجود دارد و مىتوان برنامهريزى كرد؟
آقاى نواب: در گذشته به دنبال اين قضيه بوديم كه اگر اجازه بدهند، با توجه به اينكه در هتلها جاى مناسبى نداريم، در مدينه و همينطور در مكه، در صحن مقابل مسجدالحرام دعاى كميل برگزار شود، ليكن با توجه به مشكلاتى كه از سوى بعضى جريانهاى تندرو به وجود آمده، مسؤولان عربستان حتى امنيت چهار برنامه در ايام حج را هم - كه دو برنامه در مدينه قبل و دو برنامه در مدينه بعد برگزار مىشود - حاضر نيستند تضمين كنند و مىگويند ما مشكل داريم! بنابراين، با توجه به وضعيت فعلى، مصلحت هم نيست. هرچند داوطلب براى برگزارى