90در ايام عمره هم مانند ايام حج، گويا زائران غير ايرانى به بعثۀ مراجعه مىكنند، براى آنها چه برنامههايى داريد؟ !
آقاى نواب: شكى نيستكه ما بايد پاسخگوى ارباب رجوع باشيم و بايد آماده باشيم تا اگر كسى در مسجدالحرام، مسجدالنبى، شهر مكه، مدينه و. . . از ما سؤالى كرد، پاسخش را بدهيم. در حدّى كه احياناً از ما سؤالى مىكنند. به آنها پاسخ مىدهيم.
در كشور ما (ايران) ، موقوفاتى هست كه وقف شده براى شيعيان مدينه يا شيعيان عربستان، از نمونههاى آن وقفنامۀ ميرزا احمدخان مشيرالدوله است، وقفنامۀ مفصّلى است و در آن آمده است: بخشى از آن صرف سادات مدينه شود. . . چنين مواردى ممكن است باز هم وجود داشته باشد. در گذشته رايج بوده كه وقف براى سادات مدينه مىكردند. آيا اكنون در اين خصوص، در اين موقوفه يا موقوفات ديگر، مواردى هست كه سازمان اوقاف، عوايد و درآمد آن را براى شيعيان مدينه بفرستد يا سابقه نداشته است؟
آقاى نواب: من ازچنين مطلبى آگاهى ندارم، البته قابل بررسى و پىگيرى است.
البته در سالهاى اخير، وضعيت سادات مدينه نسبت به گذشته مقدارى بهتر شده است ولى اگر احياناً براى سادات و شيعيان مدينه و يا دوستداران اهلبيت در هر جاى عالم مشكلى پيش آيد، زائران ايرانى و ملّت مسلمان ايران، براى كمك به آنها، به هر شكلى كه باشد، همواره اعلام آمادگى كرده و گامهاى عملى نيز برداشتهاند.
موضوع ديگر، زمينهاى موقوفهاى است كه ايرانىها در عربستان داشتهاند.
يك مورد آن، موقوفات طائف و مكه، مال آلمعصوم يا سيد عليخان مدنى معروف شارح و صحيفه سجاديه بوده است. اين دو، اموالى را در طائف و مكه وقف كردهاند و اسنادى هم هست كه از سال 1320ش. به اينسو، دولت ايران مثلاً قرارداد اجاره ببندد با كسانى كه آنها را تصرّف كردهاند. سرنوشت آنها به كجا رسيده است؟ آيا الآن خبرى از موقوفات آلمعصوم هستكه مصرف مىشود يا نمىشود؟
زمانى هم بحثى بود در بارۀ خريد زمين در مدينه يا مكه كه مسؤولان رژيم قبلى ايران مىخريدند و هديه مىكردند،