85در كنار و خارج مسعى واقع شدهاند، هيچ كدام باب بنى شيبه و باب السلام سابق نيستند. به عبارتى، باب السلام فعلى بعد از توسعه سعودى، نامگذارى جديد شده و مقابل باب بنى شيبه قديم نيست و بناى فعلى قسمت قديمى مسجد كه از يادگارهاى دوره عثمانى است پس از زمان شهيد ثانى (م 965) ساخته شده است. بنابراين طبيعى است كه وصف شهيد از چگونگى مسجد، با وضع فعلى آن تفاوت داشته باشد.
با اين همه تغييراتى كه در بناى مسجد الحرام از زمان شهيد تاكنون ايجاد شده، باز هم در مناسكهاى فعلى مىبينيم كه همان عبارات قديمى درج شده است. مثلاً در مناسك اكثر مراجع معاصر در آداب ورود به مسجد الحرام، عبارت ذيل وجود دارد:
«هنگام ورود از در بنى شيبه وارد شود و گفتهاند كه باب بنى شيبه در حال كنونى مقابل باب السلام است. بنابر اين نيكو اين است كه شخص از باب السلام وارد شده و مستقيماً بيايد تا از ستونها بگذرد.» 1ملاحظه مىشود تعبير «در حال كنونى» كه در عبارت شهيد ثانى (م 965) آمده و شايد پيش از شهيد هم وضع اين گونه بوده به همان شكل در مناسكهاى زمان ما نيز درج شده است در حالى كه امروزه هركس اين عبارت را بخواند، چنين مىفهمد كه مراد از آن، باب السلام فعلى مسجد (باب شماره 24) است و كسانى كه مىخواهند به اين مستحب عمل كنند، از باب السلام فعلى داخل مىشوند.
متن عبارت برخى از مناسكهاى مراجع فعلى (دامت إفاضاتهم و أفاض الله علينا من بركات أنفاسهم) چنين است:
- «و هنگام ورود، از در بنى شيبه وارد شود و گفتهاند كه در بنى شيبه در حال كنونى مقابل باب السلام است. بنابراين، خوب است كه از باب السلام وارد شده و مستقيماً بيايد تا از اسطوانات 2بگذرد.»
- «و يقال: إنّ باب بنى شيبه يحاذى الآن باب السلام، و لهذا يُحَبَّذ أن يدخل الشخص من باب السلام ويتوجّه بصورة مستقيمة إلى أن يتجاوز الأُسطوانات.»