84مرآةالحرمين (ص 217) درج كرده، و در توضيح ستونهاى ياد شده و باب بنى شيبه مىنويسد:
«. . . گرداگرد مطاف بر روى سنگها، ستونهاى مسّى زرد رنگى قرار دارد كه. . . قنديلها بدانها مىآويزند. . . . در كنار مطاف. . در سمت جنوبى گنبدى بر روى چاه زمزم ساخته شده است. در شمال چاه، درب بنى شيبه قراردارد كه اين درب به صورت طاقى نيم دايره بر دو ستون از سنگ مرمر ساخته شده است. . . . 1و آن هنگام كه تمامى اين قنديلها كه در اطراف كعبه قرار گرفته روشن شود، منظره بس زيبايى را به وجود مىآورد. 2. . . ميان ستونهاى مطاف 257 عدد قنديل قرار دارد. . . اين شمارش در سال 1320ق. توسّط اينجانب به عمل آمد. . . . 3«در سال 232ق. به دستور واثق بالله عباسى ده ستون چوبى در اطراف مطاف قرار داده شد. . . تا طواف كنندگان از نور آن استفاده كنند. . . پس از آن مجدّداً تغييراتى در ستونهاى ياد شده به وجود آمد به صورتى كه در اين اواخر آنها را از مس ساخته و اتّصالات بين آنها را آهن قرار دادند. . . .» 4از برخى منابع تاريخى هم فهميده مىشود كه باب بنى شيبه نزديك چاه زمزم و روبه روى مقام ابراهيم با فاصله حدود هفت متر بوده 5و از چند قرن پيش داخل مسجد شده است. شيخ انصارى (م 1281) هم بيش از صد و چهل سال پيش به پيروى از فقيهان پيشين در مناسك خود مىگويد:
«و چون داخل شود از در بنى شيبه وارد شود و گفتهاند كه آن در الحال برابر باب السلام است، بايد كه چون از باب السلام داخل شود راست بيايد تا ستونها. . . .» 6شايد اين سخن شيخ: «گفتهاند كه آن در الحال برابر باب السلام است» اشاره به توضيح شهيد ثانى باشد كه فرمود: «و هو الآن داخل فى المسجد بإزاء باب السلام فليدخل من باب السلام على الاستقامة إلى أن يتجاوز الاساطين» .
بى ترديد، مسجد الحرام از زمان شهيد تاكنون بلكه از زمان شيخ انصارى تا الآن چند بار توسعه يافته 7و مشخصات آن زمان با وضع فعلى مسجد تناسبى ندارد. يعنى باب بنى شيبه فعلى (باب شماره 26) و باب السلام كنونى (باب شماره 24) كه هر دو