66چاهها مىتوانيم برداريم. البته او يك ادعاى بزرگى كرد و من هنوز نمىدانم. من گفتم منطقۀ فدك چقدر وسعتش است؟ ايشان گفت 50 كيلومتر در 50 كيلومتر. حالا ما ديگر اين را نديديم اين حرفى بود كه ايشان زد. چون جمعيت كلّ منطقۀ فدك بيش از 100 هزار تاست. ما فيلم داريم. من نمىدانم بنا بوده اين فيلم همراه ما باشد. اگر آقايان مايل باشند مىتوانند تصوير را ببينند.
از اين سفر به هر حال با قرارى كه گذاشتيم آمديم، روابط دو جانبۀ كشور پايهاش گذاشته شد، ديگر بستگى دارد به مجريان كه درست عمل بكنند.
مسألۀ بقيع را من دوبار مطرح كردم كه بايد بقيع از اين غربت خارج شود. آنها مبنايى اشكال نداشتند، تا ببينيم بعد چه مىشود و گفتم يك ساعت وقت در روز براى خانمها بگذاريدكه مجزّا بروند، اين راهم ابتدا پذيرفتند، اگر پيگيرى بشود قابل اجراست. چند تا زندانى داشتيم كه وعدۀ عفو دادند كه برگردند. ان شاءالله اينها پيگيرى و عمل بشود. شايد يك گشايشى در همكارى مسلمانها در منطقه از اين طريق به وجود بيايد.
آيت الله هاشمى رفسنجانى در
گفتگو با شبكه اول
سيماى جمهورى اسلامى ايران
درشب عيد سعيد مبعث
1378/5/8
اشاره
شامگاه سه شنبه، 8 / 5/ 1387 شب عيد سعيد مبعث از شبكه اول سيماى جمهورى اسلامى ايران مصاحبه اى از آيت الله هاشمى رفسنجانى پخش شد كه ايشان ضمن بيان مطالبى در باره حضرت رسول گرامى اسلام، قرآن و خاطراتى از سفرهاى خود به كشور عربستان و ديدار از اماكن تاريخى - اسلامى آن كشور، بر ضرورت احياى آثار اسلامى عربستان تأكيد كردند. متن اين مصاحبه را به دليل اهميت و ارتباط آن با مطالب ويژهنامه، از نظر خوانندگان گرامى مىگذرانيم :
مجرى: عيد مبعث است. بزرگترين عيد عالم اسلام و مسلمين است وشادى بخش همه جانهاى آزاده و آزادى خواه اسلام در حقيقت بندهاى بندگى دنيايى را از دست و پاى همه باز كرد و به بندگى خدا فرا خواند. شما در خصوص بعثت و اين اتفاق خجسته براى ما و همۀ عزيزان مشتاقى كه اين برنامه را مى بينند صحبت بفرماييد.
آقاى هاشمى: بسم الله الرحمن الرحيم، ابتدا تبريك عرض مىكنم اين عيد عظيم را كه بزرگترين عيد دينى تاريخ است، براى همۀ مسلمانان و بلكه بشريت. چون خيلىها مسلمان هم نيستند ولى غير مستقيم از بركات اين عيد بهره گرفتهاند. به اين دليل اين عيد اهميت دارد. بعد از 500 سال، پس از دوران حضرت مسيح7 كه ارتباطى بين آسمان و زمين نبود و فرشتگان وحى نمىآمدند، درهاى آسمان باز شد و حضرت جبرئيل7 آمد و پيام خداوند را آورد و بعثت پيامبر اكرم 9 آغاز شد. 23 سال هم اين آمد و رفت بود و هميشه جبرئيل7 براى هدايت انسانها و سعادت بشر، حامل پيامهاى مؤثر الهى بود. علاوه بر اينكه خود پيغمبر9 هم از درون با تربيت الهى بهگونهاى ساخته شده بود كه دائماً با الهامات شبيه وحى مردم را هدايت مىكرد. آخرين صحبت مهم پيغمبر9 در مكه نزديك پايان دورۀ رسالتشان بود، فرمودند: هر چه مايۀ سعادت بشر است من در اين 23 سال آوردم وهر چه هم مايۀ بدبختى انسانها است، شما را از آنها نهى كردم.
البته معلوم است كه پيغمبر9 وارد جزئيات زياد نشده بودند ولى كلّيت رسالت پيغمبر9 اين سرمايه را در اختيار ما گذاشته است. كسانى كه اسلامشناس هستند، تاريخ مىدانند، دين شناس هستند، حتى آنهايىكه جامعهشناسى درستى بلدند بايد بررسى كنيم واقعاً چه قدرتى بود كه پيغمبر9 را از يك انسان معمولى تبديل كرد به يك مرشد و رهبر و معلّم همۀ تاريخ، از آن زمان تا قيامت! هزار و چهارصد سال الآن گذشته، بيش از يك ميليارد و نيم مسلمان دارند عشق مىورزند به پيغمبر9 و غير مستقيم هم، حتى در اديان ديگر، حتى در انسانهاى ملحد اگر باشند، غير مستقيم از اين آموزشها بهره مىگيرند و اين دين در اين1400 سال كهنه نشده است. قرآنىكه پيامبر9 آورده، هر روز طراوتش بيشتر مىشود. واقعا بيشتر مىشود. من خودم به نوبۀ خودم كه 70 و چند سال عمر دارم، از آن روزىكه با قرآن آشنا شدهام، هر روز قرآن برايم با طراوت بيشتر مطرح است. واقعاً اين طورى است؛ يعنى هيچ وقت قرآن كهنه نمىشود.
مجرى : شما خودتان سالها است تفسيرى هم در خصوص قرآن داريد. در اين باره توضيح بيشترى بدهيد.