53
سخنرانى ها و گفت و گو ها
متن سخنان آيت الله هاشمى رفسنجانى در
همايش گفت و گوى مذاهب اسلامى
در مكۀ مكرمه
چهار شنبه 15/3/87
بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله والسّلام على رسول الله و آله و أصحابه الكرام.
فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه .
از بزرگوارى خادم الحرمين الشريفين، به خاطر برگزارى برنامۀ خوب «كنگرۀ جهانى گفتگوى اسلامى» تشكّر مىكنم؛ موضوعى كه امّت اسلامى در اين شرايط به آن نياز دارند، مخصوصاً اينكه اين كنگره در مهبط وحى برگزار مىشود.
نكتۀ جالبى كه به ذهن من تداعى كرد اين است كه در چند قدمىِ كوه صفا؛ آنجا كه پيغمبر اكرم بعد از مكلف شدن به علنى نمودنِ دعوت ايستادند و با كلمۀ «يا صباحاً» بشريت را مورد خطاب قرار دادند و هشدار دادند به مسير تاريخ.
امروز برادران ما در مملكت عربستان سعودى در كنار بيت الله الحرام و چند قدمىِ همان صفا فضاى جديدى براى دنيا و پيام بزرگى براى كلّ عالم درنظر گرفته اند. اميدوارم كه با بركت بيت الله و پيروى از فرمان قرآن بتوانيم پياممان را از اين مركز به گوش جهان برسانيم.
زحمت زيادى كشيده شده، علماى بزرگى از بلاد آمدهاند و خبرهايى در دنيا پخش شده و گوشهايى، مستمعِ شنيدن پيام اين اجلاس هستند. حيف است كه ما با كلمات تشريفاتى از اين اجتماع بزرگ به آسانى عبور كنيم.
من از نكات خوبىكه در بيانات خادم الحرمين وجود داشت استفاده كردم و از كلمۀ قيم علاّمه آل شيخ بهره بردم. بنده هم نكاتى را در نظر دارم كه با شما بزرگواران و از طريق شما با امّت اسلامى و با همۀ اديان آسمانى مطرح مىكنم.
چهارده محور را به طور اختصار در صحبت كوتاهم عرض مىكنم. براى نشان دادن هدف از اين مؤتمر شايد آن طور كه من مىفهمم كارگشا باشد. اميدوارم كه اين پيام مؤتمر تأثير خودش را در عالم امروز بگذارد. البته اين اجلاس مىتواند مقدمهاى باشد براى گفت وگوى اديان و مكاتب بشرى، ولى در عين مقدمه بودن، خودش هم اصالت دارد. چون ما، قبل از اينكه به دنيا برسيم و با اديان ديگر حرف بزنيم، با خودمان بايد حرف بزنيم و يك مسير مشخص اسلامى را روى آن تفاهم كنيم و با وحدت نظر، نمايندۀ اسلام باشيم در گفتگوى با اديان و تمدّنها.
شما مىدانيد كه همۀ تمدّنها ريشه در اديان آسمانى دارند و در حقيقت اديان آسمانى، قلبِ همۀ تمدّنهاست. مادرِ همۀ تمدنهاست و ما اگر امروز از موضع دين اسلام، آن هم در مكۀ مكرمه به دنيا پيام مىدهيم، صحبت قلب و مادر به فرزندان خودش است. اميدواريم گوش شنواى زيادى باشد.