57ما سالهاى طولانى مبارزه كرديم، اما اگر مردم نمىآمدند در ميدان، جلوى رگبار مسلسلها نايستاده بودند، شاه را عاجز نمىكردند، ما پيروز نمىشديم. در زندانها خيلىها داشتند مىپوسيدند، روحيهها شكسته بود. ولى وقتى مردم آمدند همه چيز حل شد. حالا هم همين است. يك عدهاى ممكن است با زرق و برق و با منافع و با اينها حضور داشته باشند، اما اين ها لشكر اسلام واقعى نيستند، آن هايى كه لشكر واقعى هستند، آن هايى هستند كه به فرمان دلشان و روحشان به سوى اسلام مىآيند. اين يك رسالتمان كه با مردم اينجورى كار بكنيم و شماها واقعا سرباز اين ميدان هستيد. من در اين جايى كه فعلا حرف مىزنيم، براى كاروانها عرض مىكنم، ولى آن مسؤوليتهايى هم كه در جاى ديگر داريد، باز همين است و انشاء الله اين وضع تقويت بشود و باقى مىماند. اگر روحانيت كاملا در ميدان باشد، همين وضع انشاءالله خواهد بود.
در مورد مسائل حج و شرايطى كه آنجا هست، اگر بعضى از افكار تندى كه در مسائل فرقهاى و اختلافات مذهبى در ميان بعضى از آقايان علما و طلبهها هست، آن ها بخواهد در اين فضا پيدا شود - در فضاى شما الحمدلله تاكنون اينطور نبوده - اگر بخواهد پيدا بشود- ما ضرر مىكنيم. بالأخره اين فضا، فضاى ديگران است. ديگران كه مىگويم; يعنى مذهب غير شيعه، البته اين ها ديگران نيستند، مسلمان هستند. براى خودشان مثل ما عقايد دارند مثل ما اعمال دارند، روى عقيده خودشان عمل مىكنند و خيلى هم درراه خودشان محكم هستند و خوب هم دنبال كارشان مىروند. ما واقعا وحدت اسلامى را اينجا بايد اصل قرار بدهيم. خيلى مهم است الآن دنياى اسلام. بايد با هم باشيم. بعلاوه براى همين كه انقلاب خودمان را آشنا كنيم با اين، بايد فضايى باشد؛ فضاى منطقى و در جامعه حضور داشته باشد. اين كه بعضىها حالا عواطفشان الآن مثلا در رحلت حضرت زهرا3 كه اين روزها در پيش است، بگونهاى بخواهند صحبت بكنند كه ديگران بهفمند كه به مقدساتشان برمىخورد، معلوم است كه تأثيرات منفى هم مىگذارد، ممكن است دل بعضىها را يك كمى تشفى بدهد، اما آثار آن طرفش را ببينيم. ما ممكن است الآن حرفى بزنيم به خاطر اين كه جواب كارهاى زشت ديگران را بدهيم، در يك بعدى انسان بايد اين كار را بكند، نه به قيمت اينكه مسلمان ها به جان هم بيفتند و همديگر را اينجورى كه در بعضىجاها هست از ميدان در بكنند، اين طور چيزها آدم نمىداند كه اين ها واقعا عمل صالح باشد، ذاتش اگرهم صالح باشد، مطرح كردن اين طور چيزها ممكن است به مكتب اهل بيت آسيب بزند.
حرفهاى غلوآميز و چيزهايى كه كمى بوى شرك مىدهد الآن براى شيعه و براى اهل بيت بسيار مضر است. امام رضا7 در جواب سؤالى فرمودند: خيلى ازاين مسائلى كه براى ما نقل مىكنند، اينها در اصل براى جداكردن مردم از ما گفته شده است. رواياتى است كه ديگران گفتهاند براى اينكه ديگران فكر كنند ما مشركيم و ما از حد عبوديت ائمه بالاتر رفتهايم. لذا واقعاً مطالب غلو آميز در آموزشها كه گاهى هم منعكس مىشود در رسانهها، ضمن اين كه عاشقان اهل بيت را خيلى خوشحال مىكند، خوششان مىآيد، اما بايد ما فكر بكنيم كه يك جور ديگر نشود. شما حقيقتاً مىتوانيد معلمان واقعى باشيد، جلوى غلوها را بگيريد، جلوى سبها و بدگويىها را بگيريد. ما يك آيه خيلى محكمى در قرآن داريم و همۀ شما شايد هزار بار خواندهايد. قرآن به ما مىفرمايد: به مقدسات بتپرستها اهانت نكنيد كه آن ها هم خدا را سب بكنند. نه فقط از اين كه خدا از سب مثلاً خداى نكرده بترسد. ما فكر مىكنيم خداوند مىترسد از سب كردن و از اين بدش مىآيد، نه از اينكه انسانها به خاطر سب خداوند، آن ها بدبخت مىشوند. خود آيه همين مضمون را مىگويد. ما با احترام، با ادب، با استدلال، مسائل را در جاى خودش، بدون راههاى تحريك كننده بايد مطرح كنيم.
امام خمينى \ وقتى كه آن جور محكم گفتند در نمازهاى اهل سنت حضور پيدا كنيد. امام از اين كار چه هدفى داشتند؟ مىخواستند آن ها احساس كنند اين برادرى هست. اين چيزها را اگر مراعات كنيم به نتيجه مىرسيم. من با مسؤولان سعودى دو سه - روز پيش صحبت مفصلى داشتيم دربارۀ كارهاى ايذايى كه نسبت به بعضى از زوار ايرانى مىشود، من ديدم واقعاً آن ها دلشان مىخواهد اين نباشد و چيزهاى روشنى به من گفتند كه آن ها خودشان هم در معرض اين نوع فشارها - منتهى با زبان ديگر - هستند; مثلاً مخالفت با همين كنگره و از طريق شخصيتهاى سلفى انجام مىشود. اين ها مىخواهند صفا و مروه را آماده كنند براى زندگى بهتر زوار، آن ها مخالفت مىكنند، جلوى اين ها مىايستند، اين ها را انحراف مىدانند. اين مسائل زياد است بين آن ها. دلشان نمىخواهد كه ما را وادار بكنند كه به اين وضع در بيايد. چندين مسأله را برادران ما در سازمان حج و بعثه به ما گفتند وما با ايشان مطرح كرديم. آنها گفتند ما كاملاً ناراحت هستيم از اين مسائل و بنا شد اقدام بكنند، منتهى يادشان رفت. گفتند: در گذشته هم اقداماتى شد، ولى همكارى متقابل كم بود. همكارى را خود شما تقويت كنيد. هم زوار را نصيحت كنيد، هم خودتان مواظبت كنيد. ما هم بايد مراقب باشيم، قولى كه آن ها مىدهند كه مايل هم هستند عمل بكنند، از آن استفاده كنيم. شايد بعد از اين سفر من، دوباره يك مرحله بهترى در اين مسائل پيش بيايد. ولى مراقبتش با شماست. شما بايد ديگران را نصيحت بكنيد. من شنيدهام حتى از داخل حوزه قم باز افرادى هستند كه نظر ديگرى دارند براى بعضى از مسائل در اينجا.
ما اگر در داخل هم زمينههاى خوبى داشته باشيم، اينجا (مكه و مدينه) جايش نيست. اينجا واقعاً بايد با ملاحظات بيشترى انجام شود. زيارت شما جزو حوادث ارزشمند زندگى من است.
صيانت از اسلام و انقلاب در اين مكان مقدس و دورههاى طولانى، يكى از آرزوهاى همه دلسوزان نظام است.
انشاءالله دعاى خير شهدا و بخصوص امام را حل \ بدرقۀ راه شما باشد. به اميد ديدارهاى بهتر و با فرصت بيشتر، انشاءالله.
ما سالهاى طولانى مبارزه كرديم، اما اگر مردم نمىآمدند در ميدان، جلوى رگبار مسلسلها نايستاده بودند، شاه را عاجز نمىكردند، ما پيروز نمىشديم. در زندانها خيلىها داشتند مىپوسيدند، روحيهها شكسته بود. ولى وقتى مردم آمدند همه چيز حل شد. حالا هم همين است.
حرفهاى غلوآميز و چيزهايى كه كمى بوى شرك مىدهد الآن براى شيعه و براى اهل بيت بسيار مضر است. امام رضا7 در جواب سؤالى فرمودند: خيلى ازاين مسائلى كه براى ما نقل مىكنند، اينها در اصل براى جداكردن مردم از ما گفته شده است. رواياتى است كه ديگران گفتهاند براى اينكه ديگران فكر كنند ما مشركيم و ما از حد عبوديت ائمه بالاتر رفتهايم.
سخنان آيت الله هاشمى رفسنجانى