75شدن به مسجد، از در بنى شيبه، از فشار و سختى جمعيّت مىكاهد چيست؟
حضرت فرمودند: سرّش اين است كه وقتى بندهاى مىگويد: الله اكبر، معنايش اين است كه: خدا بزرگتر است از اينكه همچون بتهاى تراشيده شده يا خدايان دروغين باشد و چون ابليس با دستياران و يارانش در همين موضع (در بنىشيبه) راه را بر حاجيان و زائران تنگ و سخت مىكنند وقتى صداى تكبير واردين را مىشنوند، از وحشت و ترس، همگى آنجا را ترك كرده، ميگريزند وفرشتگان نيز آنها را تعقيب كرده تا جايى كه آنها در رود نيل مىافتند.
گفتم: چرا بر صَروره مستحب است داخل كعبه شود، نه آنانكه پيشترا به حج آمدهاند؟
حضرت فرمودند: زيرا صروره را دعوت كردهاند كه به قصد بيتالله به آنجا رود و وى اين واجب را ادا مىكند، پس لازم است داخل بيتى شود كه وى را به سوى آن خواندهاند تا در آنجا اكرام شود.
عرضكردم: چرا تراشيدن سر تنها بر صَروره واجب است نه آنانكه پيشتر نيز حج گزاردهاند؟
امام (ع) فرمودند: به خاطر اينكه وى با تراشيدن سر نشان گذارده مىشود و معلوم مىگردد كه وى در امان مىباشد و شاهد بر اين گفتار، فرمودۀ حقتعالى است كه مىفرمايد:
لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنينَ مُحَلِّقينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرينَ لا تَخافُونَ «البته شما مؤمنان، اگر خدا بخواهد، داخل مسجدالحرام مىشويد، در حاليكه در امانيد، سرهايتان را تراشيده، بدون ترس و هراس، ناخنهايتان را كوتاه نمودهايد» .
گفتم: قدم نهادن بر زمين مشعر به وسيلۀ صروره مستحب است؟
فرمودند: تا بدين ترتيب مستحق شود قدم به وسط بهشت نهد.