74
چرا قريش كعبه را منهدم كردند
«عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ إِنَّمَا هَدَمَتْ قُرَيْشٌ الْكَعْبَةَ لأَنَّ السَّيْلَ كَانَ يَأْتِيهِمْ مِنْ أَعْلَى مَكَّةَ فَيَدْخُلُهَا فَانْصَدَعَتْ» .
23. ابن ابى عمير، از كسى كه در نزد او، از حضرت صادق (ع) ياد كرده نقل مىكند كه گفت: قريش به اين جهت كعبه را منهدم كردند كه سيل غالباً از بالاى مكّه مىآمد و چون كعبه در پايين قرار داشت، داخلكعبه مىشد و آن را مىشكافت و خراب مىكرد. بنابر اين، قريش تصميم گرفتند آن را بگونهاى بسازند كه از اين خطر مصون بماند.
از چه رو كه پيامبر خدا (ص) در تمام حجها مسير خود را از مئذمين انتخاب كرده، آنجا فرود ميآمدند و قضاى حاجت ميكردند و چرا مستحب است از باب بنىشيبه وارد مسجد الحرام شوند و چگونه است گفتن تكبير، فشار و سختى را برطرف مىكند و چرا تراشيدن سر بر حاجى صَروره واجب است و بالاخره چرا گام نهادن صروره بر سرزمين مشعرالحرام مستحب است؟
24. به حضرت جعفر بن محمّد عرض كردم: پيامبرخدا (ص) چند حج به جا آوردند؟ حضرت فرمودند: پيامبر (ص) بيست حج پنهانى گزارد و در هر يك از آنها از مئذمين عبور نمودند و در آنجا فرود آمده قضاى حاجت كردند.
پرسيدم: چرا در آنجا فرود آمدند و. . . ؟
حضرت فرمودند: زيرا آنجا اوّلين مكانى بود كه در آن بُتها پرستيده شدند و نيز سنگى كه بُت هبل را از آن تراشيدند، از آنجا آورده بودند. (بت هبل همان بتى است كه على (ع) وقتى روى دوش حضرت رسول (ص) قرار گرفتند، آن را از بام كعبه به زير انداختند و پيامبر (ص) امر كردند كه در آستانۀ در بنى شيبه دفنش كنند؛ از اين رو، دخول به مسجدالحرام از اين در سنّت گرديد تا بدين ترتيب اين بت در عمل پايمال زائران بيتالله قرار گيرد) .
سليمان مىگويد: عرض كردم: سرّ اين كه تكبير گفتن زائران در هنگام وارد