138براى زيارت آن بارگاه پاك توانستند در اولين اربعين حسينى سال 61 بر مزار آن امام حاضر شوند. عطيه مىگويد همراه جابر به كربلا رفتيم. چون به آن حوالى رسيديم، جابر به ساحل فرات رفت و غسل كرد و دو جامه بر تن كرد. كيسهاى گشود و عطرى از آن بيرون آورد و خود را با آن معطر ساخت. با هرگامى كه برمىداشت، ذكر مىگفت. آنگاه دست خويش را بر روى قبر امام گذاشت و از شدت ماتم و حزن بيهوش بر زمين افتاد. اهل بيت امام نيز سوگوارى مفصلى نمودند. 1
گروهى از توابين به رهبرى سليمان بن صُرد خزاعى در آغار ربيعالاول سال 65 هجرى براى زيارت مرقد حسينى به كربلا آمدند و بعد از ناله و زارى و عزادارى، سوگند ياد كردند كه انتقام خون آن حضرت را از امويان خواهند گرفت. اين اجتماع چهارهزار نفرى، اولين حركت عظيم مذهبى - سياسى در كنار مرقد سيدالشهدا بود و قبور شهدا در آن زمان، هنوز سايهبان نداشت.
در سال 66 هجرى، مختار بن ابوعبيد ثقفى كه به كمك مواليان براى خونخواهى شهيدان كربلا عليه امويان قيام كرد، پس از سركوبى آنان و مجازات قاتلان حادثه خونين عاشورا دستور داد بنايى بر مرقد حسين بن على (ع) بسازند كه گنبدى از گچ و آجر بود و در كنارش مسجدى ساخت. با گذشت زمان، در اطرافش بازار و خانههاى محكمى شكل گرفت. اين آستانه داراى دو درب در جهت شرقى و غربى بود. 23
از توصيههاى امام باقر و امام صادق (ع) چنين برمىآيد كه با وجود اختناق بنىاميه و بنىعباس، شيعيان با تحمل سختىها بارگاه حسينى را زيارت مىكردند. در اين روايات، براى زيارت مرقد امام حسين (ع) آثار و بركات بسيارى شمرده شده؛ چرا كه بار گناهان را كم مىكند و راه را براى رفتن به بهشت همواره مىسازد. اين زيارت معادل عمره و زيارت مرقد رسول اكرم (ص) و آزادى برده است. غمها را مىزدايد؛ عمر را افزايش مىدهد؛ روزى را افزون مىسازد؛ حاجات را برآورده مىنمايد و زائر حسينى مورد شفاعت قرار مىگيرد و رسول اكرم (ص) ، ائمه و فرشتگان برايش دعا مىكنند. 4
امام صادق (ع) فرمودهاند: هرگاه به سوى حائر آمدى، از پل عبور كن و در فرات غسل نما و در غاضريه قدم بگذار. نيز تأكيد كردهاند: هرگاه خواستى در كربلا به زيارت قبر حسين (ع)