206
پرسش 76
آنچه مسلم است اين كه على عليه السلام در خانه نشست... انصار ابتدا با ابوبكر مخالفت كردند و همديگر را به بيعت با سعدبن عباده فرا خواندند و سپس همگى با ابوبكر دست بيعت دادند. بيعت آنها مىتواند به يكى از سه دليل زير باشد:
1 . به زور از آنها بيعت گرفته شد.
2. براى ايشان مشخص شد كه ابوبكر به خلافت شايستهتر است.
3. بدون هدف اين كار را كردند.
چون اولى و سوم باطل است و احتمال چهارمى در كار نيست، پس ناگزير بايد بگوييم فرض دوم درست است!؟
پاسخ
معروف است كه مىگويند: دروغگو كمحافظه است! در پرسش 71 گفتند: همه با خليفۀ اوّل بيعت كردند، ولى در اينجا اعتراف مىكنند كه انصار از بيعت سرباز زدند و عجيب اينكه در همينجا، در آغاز سخن مىگويد: انصار با ابوبكر مخالفت كردند، بعد از آن مىگويد: سپس انصار همه با ابوبكر بيعت كردند.
تاريخ مىگويد: در سقيفه تنها رييس «اوسيان» با ابوبكر بيعت كرد؛ زيرا طايفۀ اوس معتقد بودند: «اگر خزرجيان فرمانروايى را به دست گيرند، اين كار براى آنها فضيلتى به شمار مىرود و براى اوسيان در