79است. اين دژ، زمان سعودىها مرمت و از سال 1349ه.ق (1930م.)، مركز ادارى خيبر شد. زمان ساخت آن را نمىتوان تعيين كرد؛ اما احتمال دارد به قرن پنجم ميلادى و دوران غسانىها برگردد.
يك نماى ديگر از دژ قموص
دژ ناعم
اين دژ، همنام يكى از يهوديان خيبر است و چون از بزرگترين دژهاى منطقه نطاة است، به آن، دژ نطاة نيز مىگويند. واقدى در كتاب خود نوشته است: «دژهاى ناعم چند عدد است». در گذشته اين دژ بزرگ و گسترده بوده؛ بهگونهاى كه گنجايش هزاران پيكارگر را داشته است. همچنين پيرامون آن زمينهاى مرطوب و نمناكى بود كه تجمع پيكارگران دشمن و محاصره دژ را ناممكن مىكرد. هنگام فتح خيبر، مشهورترين شهسواران يهود، در اين دژ حضور داشتند و در نبردهايى كه براى سلطه