78باقىمانده از برجى است كه از آن براى دفاع از ورودى دژ استفاده مىشده.
انتهاى دروازه دژ، گذرگاهى وجود دارد كه به دو بخش وصل مىشود:
1. بخشى واقع در سمت شرقى دژ كه در آن خانهها و اتاقهايى وجود دارد. اين بخش، دو طبقهاست با سنگهاى آتشفشانى ساخته شده كه روى آن لايهاى گِل كشيده شده. در سال 1292ه.ق (1875م.) كه خيبر در قلمرو عثمانىها بود، اين بخش دستخوش تغييراتى شد.
2. بخش غربى دژ كه شامل صحنى باز است و پيرامون آن چند اتاق ديده مىشود.
تصويرى ديگر از دژ مستحكم قموص
در اين دژ، ظروف سفالى بسيارى كشف شده كه متعلق به دوران عباسىها و عثمانىهاست و نشانگر بهرهبردارى از اين دژ، در آن دوران