142عيد بنىاميه شد. كفعمى مىگويد: «و در اولين روز ماه صفر، سر حسين(ع) به دمشق داخل شد و آن روز، در نزد بنىاميه عيد شد».
در بعضى مقاتل نيز آمده است:
و قد كان عبيدالله بن زياد لما قتل الحسين(ع) بعث زجر بن قيس الجعفي الى يزيد ابن معاوية يخبره بذالك. 1
عبيدالله بن زياد وقتى حسين(ع) را به شهادت رساند، زجر بن قيس جعفى را به سوى يزيد فرستاد تا او را از اين امر باخبر سازد.
ب) براساس گزارش بسيارى از كتابهاى تاريخ، از جمله فتوح ابن اعثم و مقتل خوارزمى، زجر بن قيس، سر امام را به شام برد تا خبر پيروزى ابنزياد را به يزيد ابلاغ كند. اين منابع، فرستادن سر امام(ع) را پيش از كاروان اسرا، تأييد كرده و مىنويسند:
و سبق زجر بن قيس الجعفي برأس الحسين الى دمشق حتى دخل على يزيد مسلم عليه و دفع اليه كتاب عبيدالله بن زياد قال فأخذ يزيد كتاب عبيدالله بن زياد فوضعه بين يديه ثم قال: هات ما عندك يا زجر قال ثم امي بالرأس حتى وضع بين يدي يزيد بن معاوية في طشت من ذهب. 2
زجر بن قيس جعفى در حالىكه سر حسين(ع) را به همراه داشت، به سوى دمشق پيشى گرفت تا اينكه بر يزيد داخل شد و نامه ابن زياد را به او تسليم كرد. يزيد نامه را گرفت و مقابل خود گذاشت و گفت: «جلو بيا چه چيزى در نزد توست؟»؛ گفت سر مطهر را آوردهام و در مقابل يزيد بن معاويه در طشتى از طلا قرار داد.