224درست است كه بنده معتقد به مبالغه و اغراق درباره بناى هارون الرشيد و درباره گنبدى كه روى آن ساخته شده است، نيستم، با اين حال، وجود آن را هم انكار نمىكنم؛ زيرا گِلى كه گنبد مذكور با آن ساخته شده است، بعيد به نظر نمىرسد هارون الرشيد، آن را براى ساخت گنبد آورده باشد. بهويژه، اگر وى به دنبال راضى ساختن شيعيان علوىها و خاموش كردن شعلههاى قيام يحيى آمده باشد. درواقع برمكى با صلح و آشتى برقرار كردن، شعلههاى آن قيام را فرو نشاند؛ قيامى كه ممكن بود به كوفه كشيده شود. كوفهاى كه در آنجا، نابودى ميراث شيعه محال و غيرممكن است. شايد دستور هارون الرشيد به ساخت آن گنبد براى تشويق خاندان برمكى بوده است كه بر زمام حكومت در دوران خلافت هارون الرشيد و آن برهه از زمان، تسلط داشتند. بعيد هم به نظر نمىرسد كه هارون الرشيد پس از آنكه مشاهده كرد، قبر امام على(ع) به يك تپه تبديل شده است، دستور ساخت اين گنبد را روى آن داده باشد؛ همانگونه كه محبت و احترام او را به اميرمؤمنان(ع) انكار نمىنمايم. اما با اين همه، اقدام هارون الرشيد، به شكلى نبوده است كه روايت درباره آن اغراق و مبالغه نموده است.
سيد جعفر بحرالعلوم پس از جمع نمودن بين دو روايت «الفرحة»، مىگويد:
هارون الرشيد دستور داد تا روى قبر اميرمؤمنان(ع) گنبدى ساخته شود و مردم شروع به زيارت آن و دفن نمودن مردگان خود اطراف آن كردند؛ تا اينكه زمان عضدالدوله ديلمى فرارسيد و تغييراتى در ساختمان آن ايجاد شد. 1
سيد محسن الامين، در كتاب «اعيان الشيعة» معتقد است كه نخستين كسى كه ضريح مطهر امام على(ع) را آباد نمود، هارون الرشيد بوده است كه پس از سال 170 ه .ق/ 786م، انجام شده است. 2 او همچنين به نقل از «ارشاد القلوب» ديلمى