120
73 - پس از فراغت از زيارت مأثوره در كتابهاى اصحاب [و علماى اماميه]، زيارت وداع كن و وداع آن است كه به سوى قبر آيى و بدانسان كه در اوّل زيارت ايستاده بودى بايستى پس با چهرۀ خود در مقابل قبر قرار گيرى 1، [و زيارت وداع امام حسين(ع) را بخوانى].
ن: زيارت وداع امام حسين(ع)
به سند صحيح از امام صادق(ع)، منقول است كه [فرمودند:
هنگامى كه پس از فراغت از زيارات خواستى وداع كنى پس تا آنجا كه مىتوانى بسيار زيارت كن و مقام خود را در نينوا و غاضريه قرار ده، و زمانى كه ارادۀ زيارت كردى پس غسل كن و با زيارت وداع زيارت كن، پس وقتى كه از زيارتت فراغت يافتى پس با چهرۀ خود مقابل چهرۀ امام قرار بگير و قبر را لمس كن و بگو:] 2
«السَّلامُ عَلَيْكَ يا وَليَّ اللهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا أبا عَبْدِاللهِ ، أنْتَ لي جُنَّةٌ مِنَ الْعَذابِ ، وَهذا أوانُ أنْصِرافي عَنْكَ ؛ غَيرَ راغِبٍ عَنْكَ ، وَلا مُسْتَبْدِلٍ بِكَ سِواكَ ، وَلا مؤثِرٍ عَلَيْكَ غَيرَكَ ، وَلا زاهِدٍ في قُرْبِكَ، وَ جُدْتُ بِنَفْسي لِلْحَدَثانِ، وَتَرَكْتُ الاُهْلَ وَالأوطانَ ، فَكُنْ لي يَومَ حاجَتي وَفَقْرِي، وَفاقَتي ، يَومَ لا يُغْني عَنّي والِدَيَّ وَلا وَلَدي ، وَلا حَميمِي [وَ لا رَفيقي] ولا قَرِيبي، أسْألُ اللهَ الَّذي قَدَّرَ وَخَلَقَ أنْ يُنَفِّسَ بِكَ كَرْبي، وَأسْألُ اللهَ الَّذي قَدَّر عَلَيَّ فِراقَ مكانِكَ أنْ لا يَجْعَلهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي