81
عوامل نابودى و هلاكت
امام(ع) فرمودند:
«هَلاكُ النّاسِ في ثلاثِ: الْكِبْرُ، الْحِرْص، الْحَسَد؛
الْكِبْرُ، بِهِ هَلاكُ الدّين وَ بِهِ لُعِنَ ابْليسُ
الْحِرْصُ، عَدُوُّ النَّفْسِ وَ بِهِ اخْرِجَ آدَمُ مِنَ الْجَنَّةِ
الْحَسَدُ، رائِدُ السُّوءِ وَ بِهِ قَتَلَ قابيلُ هابيلَ 1؛ نابودى مردم در سه چيز است: تكبر، حرص و حسد؛
تكبر كه نابودى دين در آن است و به علت تكبّر بود كه ابليس، ملعون و دور از رحمت حق گرديد.
حرص، كه دشمن جان انسانى است و به همان خاطر، آدم از بهشت اخراج گرديد.
حسد، كه جلودار و راه بَرِ بدى است و به خاطر حسد بود كه قابيل هابيل را كشت».
بهترين برادر
من شما را از حال برادرى كه داشتم آگاه سازم كه از بزرگترين مردمان در پيش چشم من بود و مهمترين چيزى كه او را در چشم من بزرگ كرده بود، كوچك بودن دنيا در نزد او بود، او كسى بود كه از تسلّط و فرمانروايى شكمش بر او دور بود و چيزى را كه بدان دسترسى نداشت تناول نمىكرد و در چيزى كه بدان دست مىيافت زيادهروى نمىنمود و از تسلط و فرمانروايى شهوت جنسى بر او مبرّا