75حسين را فرا خواند و فرمود اين آخرين مرتبه و سه نوبت است كه من مسموم مىشوم و هيچگاه مانند اين نوبت مسموم نشده بودم. 1
ابن اثير مىنويسد:
«و كان سبب موته انّ زوجته جعده بنت الاشعث بن قيس سقته السم 2؛ علت مرگ حسن مجتبى اين بود كه همسرش جعده دختر اشعث بن قيس به وى سم نوشانيد».
قرطبى هم مىنويسد: حسن بن على توسط همسرش جعده دختر اشعث بن قيس مسموم شد و اين كار با دسيسۀ معاويه شكل گرفت كه در مورد خواستههاى وى، او را تطميع نمود و اموالى براى او فرستاد. 3
دانشمندان ديگر اهل سنت هم مىنويسند: اين جنايت به دسيسۀ معاويه انجام شد كه جُعده را در برابر مالى كه به او داد به اين كار وادار كرد. 4
البته معاويه به وعدههاى خود عمل نكرد. يكى از وعدهها اين بودكه او را به همسرى يزيد درآورد اما معاويه پس از شهادت امام حسن(ع)، وقتى جُعده درخواستِ انجام اين وعده را از او كرد، طبق روايت مسعودى به صورت مسخره و استهزاء بدو گفت: ما يزيد را