159
باب سى و پنجم:حلف الفضول و فرمانروايان قريش در جاهليت
حلف الفضول
در سيرۀ ابناسحاق به نقل از زياد بكايى مطالبى روايت شده كه متن آن به نقل از سيرۀ ابن هشام چنين است: «و اما دربارۀ حلف الفضول [ پيمان فضول] ، زياد بن عبداللّٰه به نقل از محمد بن اسحاق چنين نقل كرده است: قبايلى از قريش، به پيمان فضول فراخوانده شدند. آنها در خانۀ عبداللّٰه بن جدعان بن عمرو بن كعب بن سعد بن تيم بن مرّة بن كعب بن لؤىّ - كه ريشسفيد و بزرگ مكه بود - گرد هم آمدند. در اين نشست، بنىهاشم و بنىمطلب و اسد بن عبدالعزّىٰ و زهرة بن كلاب و تيم بن مرّه گرد هم آمدند و همپيمان شدند كه هرگاه در مكه مظلومى از اهالى آن يا ديگران و تازهوارد شدگان، يافتند، به يارى او بشتابند و در كنار مظلوم قرار گيرند تا از وى رفع ستم شود. قريش اين پيمان را حلف الفضول ناميدند».
ابواسحاق گويد: محمد بن زيد از مهاجرين قنفذ تميمى نقل كرده كه از طلحة بن عبداللّٰه بن عوف زهرى شنيده كه گفت: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: من خود در خانۀ عبداللّٰه بن جدعان شاهد بسته شدن پيمانى بودم كه برايم از شتران سرخمو خيلى خوشايندتر بود.
خوشحال بودم كه در آن مشاركت داشتم و اگر در اسلام هم به آن فراخوانده شوم، حتماً پاسخ مثبت خواهم داد. 1