120كتيبههاى پايين و كتيبۀ بالاى گنبد (در نماى داخلى) دوازده پنجره قرار گرفته كه فاصلۀ هر يك با ديگرى از داخل 1/25 متر و فاصلۀ آنها با پنجرههايى كه از لايۀ فوقانى گنبد به بيرون گشوده مىشود تنها 30 سانتيمتر است. اين پنجرهها را سيدجواد حسن آل طعمه، توليت حرم امام عليه السلام در سال 1297ه . ق. و به هدف تهويۀ هوا گشود.
بنايى كه گنبد بر فراز آن قرار گرفته، از چهار ستون تشكيل يافته و اين ستونها با طاقهايى قوسى شكل به هم وصل شده و هر يك از چهار طاقى كه بدين ترتيب در چهار سو به وجود مىآيد قسمت زير گنبد را از رواقهاى ديگر جدا مىكند.
سلطان نظام شاه، در دوران حكمرانى بر دكنِ هند، فرشهاى حرير بسيار، جواهرهاى ارزشمند و همچنين مقدار زيادى ظرفهاى طلا و چراغدانهاى زيبا به حرم امام عليه السلام هديه كرده و همزمان به متوليان و دربانان حرم نيز هديههاى فراوانى داده بود. او در همان زمان پيكر طاهر شاه را نيز از هند براى به خاك سپارى در حرم امام حسين عليه السلام به كربلا روانه ساخت. وى در حرم به خاك سپرده شد و از همان دوره تا كنون پيوسته حكمرانان هند هديههايى براى حرم امام عليه السلام فرستادهاند.
شاه اسماعيل صفوى نيز در هنگام حكمرانىاش فرمان داد صندوقى از خاتم بسازند و بر روى قبر بگذارند. او همچنين رواقهاى حرم را با قالىهاى گرانبهاى ايرانى پوشاند و دوازده چراغدان طلاى خالص به حرم هديه كرد.
هنگامى هم كه شاه عباس در سال 1032ه . ق. به زيارت كربلا آمد فرمان داد ضريحى مسى براى قبر امام بسازند و گنبد را از بيرون نوسازى و از درون نيز با كاشى و مرقعهاى زيبا زينت دهند. او همچنين اموال فراوانى در اختيار متوليان و دربانان حرم قرار داد. صندوقى كه وى بر قبر نهاده بود تا سال 1357ه . ق. باقى بود و در اين سال صندوقى شيشهاى جايگزين آن شد.
در سال 1232ه . ق. فتحعلى شاه قاجار فرمان داد بر روى ضريح مسى، كه شاه عباس ساخته بود، ضريح نقرهاى بسازند و صندوق خاتمى را هم كه وى بر قبر نهاده بود با چوب ساج روكش كنند.
سيد عبدالصالح آلطعمه توليت حرم مطهّر امامحسين عليه السلام بهنگارندۀ كتاب