200«زيارت حسين بن على(ع)، بر هر كسى كه «حسين» را از سوى خداوند، «امام» مىداند لازم و واجب است».
«زيارة الحسين بن على واجبةٌ على كلّ مَن يُقرّ للحسين بالامامةِ مِنَ الله عز وجلّ». 1
و اينكه: هركه تا هنگام مرگ، به زيارت حسين(ع) نرود، دين و ايمانش نقصان دارد. 2
امامباقر(ع) فرموده است: شيعيان ما را به زيارت قبر حسين بن على دستور بدهيد. چرا كه زيارتِ او، بر هر مؤمنى كه به «امامتِ الهىِ» حسين(ع)، اقرار دارد، فريضه است. 3
و در سخنى ديگر فرموده است: شيعيان ما را دستور دهيد تا حسين(ع) را زيارت كنند. همانا زيارت او عمر را زياد، رزق را افزون، و بدىها را دفن مىكند و زيارت او، بر هر مؤمنى كه به امامتِ او از سوى خداوند اعتقاد دارد، واجب است. 4
گويا بين اعتقاد به امامت و رهبرى، با رفتن به زيارت، ملازمه است و زيارت عمل به تعهد و وفاى كامل به پيمانى است كه بين هر امام و پيروان او برقرار است.
پس در مجموع، حضور در كنار مرقد هر يك از ائمه، بهخصوص مرقد سالار شهيدان، حسين بن على(ع) تكليف و تعهد يك مؤمن راستين و شيعۀ معتقد به «خطّ كربلايىِ» حسين است.
در روايات، دربارۀ زيارت كربلا «زيارت خائفانه» به كار رفته است. منظور از زيارتِ «خائفانه»، وجود خوف و خطر و هراس و رنج و گرفتارى، در راه زيارت كربلا است، كه بر ارج و اعتبار، و بر پاداش و ارزش زيارت، مىافزايد. چنين زيارتى، بيشتر از