199وى مىپرسد: اى ابان: كى به زيارت قبر حسين رفتهاى؟
ابان - مدتى است طولانى كه به زيارتش نرفتهام.
امام - سبحان الله!... تو از بزرگان و رؤساى شيعهاى و در عين حال، حسين(ع) را رها كرده و به زيارتش نمىروى؟... 1
امامباقر(ع) از يكى از شيعيان پرسيد: فاصلۀ ميان شما و حسين(ع) چه قدر است؟
- بيست و شش فرسخ (يا: شانزده فرسخ)
- آيا به زيارت قبرش مىرويد؟
- نه!
- چه قدر جفاكاريد!... 2
زيارت حسين رفتن، يك تكليف مكتبى براى شيعۀ او و پيرو مكتب عاشوراست. بدون پيوند با آن مرقد و مزار، «شيعه بودن» داراى خلل است. اين مطلبى است كه خود ائمۀ دين فرمودهاند. امامصادق(ع) فرمود:
«هركس به زيارت حسين(ع) نرود تا بميرد، در حالى كه خود را هم شيعۀ ما بداند، هرگز او شيعۀ ما نيست. و اگر از اهلبهشت هم باشد، او مهمانِ بهشتيان است».
«مَن لم يأتِ قبرالحسين(ع) وهو يزعم انّه لنا شيعةٌ حتى يموت، فليس هو لنا بشيعةٍ وانْ كانَ مِن اهلِ الجنةِ فهو ضيفانُ اهلِ الجنّة». 3
امامصادق(ع) در جاى ديگر فرمود:
كسى كه توانايى زيارت حسين را داشته باشد ولى زيارت نكند، نسبت به پيامبر اسلام و ائمه، «عاقّ» شده است. 4
و نيز، آن حضرت فرموده است: