94سن، از ما بزرگتر بود، نزد امام صادق(ع) بوديم؛ يونس از حضرت پرسيد: «هرگاه خواستم امام حسين(ع) را زيارت كنم، چگونه عمل كنم و چه بگويم؟» فرمود: «هرگاه نزد اباعبدالله(ع) رفتى، كنار شط فرات غسل كن، لباس پاكيزه بپوش و پابرهنه حركت كن؛ زيرا تو در حرمى از حرمهاى خدا و رسول خدا(ص) هستى و ذكر خدا را بسيار بگو و بر پيامبر(ص) و اهلبيتش صلوات بفرست تا به باب الحير برسى.
آنگاه به حضرت سلام كن. سپس ده قدم بردار و بايست و سى مرتبه تكبير بگو و آنگاه از طرف صورت حضرت، بهگونهاى كه قبله، پشت سرت باشد، بگو السلام عليك يا حجةالله... . سپس قبر شريف را دور بزن و رو به قبله، بهگونهاى كه قبر مطهر روبهرويت باشد، شش ركعت نماز بخوان. در اينجا زيارت تو كامل شده است و مىتوانى بازگردى».
اين روايت، صحيحه است.
- حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَد بْنِ الْحُسَيْنِ جَمِيعاً عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيِّ ابْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَشْيَمَ عَنْ رَجُلٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ قَالَ الْحُمْرِ قَالَ هُوَ كُنْتُ عِنْد أَبِي عَبْدِالله(ع) بِالْحِيرَةِ أَيَّامَ مَقْدَمِهِ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ فِي لَيْلَةٍ صَحْيَانَةٍ مُقْمِرَةٍ قَالَ فَنَظَرَ الى السَّمَاءِ فَقَالَ يَا يُونُسُ أَمَا تَرَى هَذِهِ الْكَوَاكِبَ مَا أَحْسَنَهَا أَمَا إِنَّهَا أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَ نَحْنُ أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ ثُمَّ قَالَ يَا يُونُسُ فَمُرْ بِإِسْرَاجِ الْبَغْلِ وَ الْحِمَارِ فَلَمَّا أُسْرِجَا