205
داستان گنبد هارون الرشيد
قبر مطهر امام على(ع) به همان شكلى كه امام صادق(ع) آن را رها كرده بود، باقى ماند. شايد ميان تپههايى كه به آن قبر مطهر احاطه داشتند، تبديل به يك تپه كوچك شده بود و مخفيانه و به دور از چشم نگهبانان، زيارت مىشد.
عباسيان موضعگيريشان را در قبال پسر عموهاى علوى خود با زندانى كردن، آوارگى و كشتن آنان ادامه دادند. البته دوران حكومت عباسى براى اهل بيت(عليهم السلام) همانند سالهاى حكومت بنىاميه نبود!
منصور عباسى توانست امام صادق(ع) را مسموم كند. در نتيجه ايشان در سال 148 ه .ق/ 765م، به جوار حضرت حق شتافت و پس از ايشان(ع)، امامت به فرزندش موسى بن جعفر(عليهماالسلام) رسيد. منصور براى يافتن وصيتنامه امام صادق(ع) شروع به جستوجو نمود تا امام پس از ايشان را بشناسد. منصور پس از بررسى، متوجه شد امام صادق(ع) نزد پنج نفر وصيت نموده است كه عبارت بودند از: منصور، ابنسليمان كه والىاش در مدينه بود، دو فرزندش عبدالله و موسى، همسرش (حميده) كه امكان كشتن تمامى اين اشخاص، وجود نداشت. 1 ازاينرو منصور نتوانست فرزند امام صادق(ع) را به قتل برساند؛ زيرا او در وصيت پدرش بهعنوان امام تعيين نشده بود. منصور از دنيا رفت و به دنبال او مهدى، زمام خلافت عباسيان را در دست گرفت. مهدى در دوران حكومت خود، امام موسى كاظم(ع) را به بغداد فراخواند و در آنجا زندانى نمود. اما مهدى عباسى در رؤياى خود، امام على(ع) را ديد كه به او فرمود:
«يا محمّد فهل عسيتم ان توليتم ان تفسدوا في الارض و تقطّعوا ارحامكم؟»؛ 2«اى محمد! آيا تباهى روى زمين به وجود مىآوريد و پيوند و حرمت خويشاوندى را مىشكنيد؟»