201 را مظلومانه به شهادت رساند و اهل بيت آن حضرت را مورد هتك حرمت قرار داد. تعداد بىشمارى از مردم مدينه، اصحاب رسول خدا(ص)، مهاجرين و انصار را به بهانۀ خوددارى از بيعت كشت و اموال و نواميس ايشان را بر سپاهيان خود حلال كرد. او حريم كعبه را نيز شكست و آن را به آتش كشيد. همچنينلهو و لعب را در اسلام رواج داد و شرابخوارى را علنى ساخت. 1
دورۀ مروانيان نيز با قتلعام مسلمانان و شيوع فساد همراه بود. عبدالملك با گماردن حجّاجبنيوسف بر امارت كوفه، بيش از 120 هزار نفر از شيعيان و مخالفان را كشت. يزيدبنعبدالملك به هرزگى رو آورد. وليدبنيزيد هم در هرزگى، شكار، ميگسارى، مجالست با افراد فاسق و مخالفت با ارزشهاى اسلامى افراط ورزيد؛ تا آنجا كه روزى خطبههاى نمازجمعه را در حالت مستى و به صورت شعر خواند و حرمت قرآن كريم را شكست. رفتارهاى ضدّ دينى وى بدآنجا رسيد كه قاتل او يزيدبنوليد، از ميان رفتن معالم دين؛ خاموشى نور اهل تقوا؛ ظهور ستمگرى كه حرام الهى را حلال كرده و بدعت آورده است را عامل قتل وى و دعوت به كتاب خدا و سنّت پيامبر(ص)را دليل قيام خود دانست. عدّهاى نيز هنگام قتل وليد به او گفتند: «تو را براى هتك محرمات الهى، شرابخوارى و ارتباط با همسران پدرت مىكشيم». 2
3. استبداد سياسى و اقتصادى
صرفنظر از ديدگاه شيعه كه نصب امام و حاكم اسلامى را حقّى الهى و بر عهدۀ خدا مىداند، انتخاب خليفه در مقطعى از تاريخ اسلام، با روشهايى چون بيعت تعداد