90زيارت بيتاللّٰه به ترديد افتادند، جمعى مراجعت به «ايران» كردند و جمعى بلاتكليف مىگذرانند و جمعى ديگر مصمم به رفتن هستند، ما هم از جملۀ دستۀ اخير هستيم كه به ملاحظه موافقت استخاره و جمع بودن اسباب، جازم 1 بوده و هستيم و در مدت اقامت «كاظمين» آنچه لوازم داشتيم تدارك كرديم.
خان اورتمه
در اين چند روز گاهگاه به «بغداد» رفت و آمد مىكرديم، از آنجمله يك روز عبوراً كاروانسراى عميقى مشاهده شد، اسم آن را پرسيدم گفتند:
معروف به «خان اورتمه» است و قديماً مطبخ هارونالرشيد بوده، و فعلاً كاروانسراى تاجرنشين، و متعلق به دولت است. براى تماشا داخل شدم مملو از بستههاى مالالتجاره بود، به فاصله شش هفت ذرع از زمين، لوح سنگى به ديوار منصوب بود كه خطوطى به روى آن حجارى و مشاهده مىشد، براى كنجكاوى، بالاى بستههاى مالالتجاره تا نزديكى سنگ رفته، به همراهى «آقا ميرزا جمالالدين طهرانى» خطوط آن را قرائت كرده نوشتيم، و آن اين است:
بسم اللّٰه الرحمن الرحيم
فى أيام حضرة السلطان الولي، الدالّ على المذهب الإمامى، شاه اسماعيل بن حيدر الصفوي الحسيني ابدت دولته، وقف «عاليجانب» الأمير الكبير، المخصوص من الإله بالعناية و