143
7- عصمت امامان
سؤال: دليل عصمت امامان شيعه چيست؟
پاسخ: عصمت را به هر معنايى تفسير كنيم، بالذات از آن خداست، او كه در سايۀ علم گستردۀ خود، از خطا و اشتباه پيراسته بوده و به خاطر حكمت خويش، از كارهاى ناشايست مبرّاست.
اين نكته اختصاص به عصمت ندارد، بلكه ديگر صفات نيز از اين قبيل است. او عالم و قادر و حىّ بالذات است و علم و قدرت و حيات ديگران از آن اوست.
به يك تعبير، او غنى مطلق و غير او فقير بالذات است، چنان كه مىفرمايد:
«يٰا أَيُّهَا النّٰاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرٰاءُ إِلَى اللّٰهِ وَ اللّٰهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ». 1
«اى مردم! شما همگى به خدا نيازمند هستيد و خدا بى نياز و شايستۀ هر ستايشى است».
و به تعبير شيخ محمود شبسترى:
سيه رويى ز ممكن در دو عالم جدا هرگز نشد واللّه اعلم 2همين غناى بالذات خدا سبب مىشود كه ديگر ممكنات از غناى او