121سوم: « اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ »، بعد از تكبير چهارم اگر مرد است: « اللّهُمَّ اغْفِرْ لِهذَا الْمَيِّت » و اگر زن است: « اللّهُمَّ اغْفِرْ لِهذِهِ الْمَيِّتَة » و سپس تكبير پنجم را مىگويند و نماز تمام مىشود.
البته پس از هر تكبير دعاهاى مستحبى وارد شده كه در منابع فقهى آمده است.
پرسش: چرا اهل سنت بعد از سجده دوم بىدرنگ بلند مىشوند؟
پاسخ: اهل سنت، جلسه استراحت را واجب نمىدانند و به آن پاىبند نيستند. ازاينرو بلافاصله پس از سجدۀ دوم بلند مىشوند. البته كتابهاى معتبر اهل سنت، روش نماز خواندن پيامبر(ص) چنين ذكر كردهاند:
إذا رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السَّجْدَةِ الثّانِيَةِ جَلَسَ وَاعْتَمَدَ عَلَى الاَرْضِ ثُمَّ قام. 1
رسول خدا(ص) بعد از سجده دوم مىنشست، سپس مىايستاد.
بر اساس نظر برخى از فقهاى شيعه در ركعت اول و سوم نماز كه داراى تشهد نيست، احتياط واجب اين است كه نمازگزار بعد از سجدۀ دوم قدرى بى حركت بنشيند و بعد برخيزد. 2