120پرسش: سنىها چگونه نماز ميت مىخوانند و نماز آنان چه تفاوتى با نماز ميت شيعيان دارد؟
پاسخ: آنها در نماز ميت، چهار تكبير مىگويند. بعد از تكبير اول، «اعوذ بالله و بسم الله و حمد» را آهسته مىخوانند و مستحب مىدانند يك سورۀ كوتاه يا چند آيه خوانده شود.
پس از تكبير دوم هم چنين مىخواند:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد.
سپس تكبير سوم را مىگويند و دعاهاى مختلفى (كوتاه يا بلند) براى ميت مىخوانند. آنگاه تكبير چهارم را گفته و بعد از آن مىگويند: « السَّلامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللهِ ». 1
احكام نماز ميت در فقه شيعه
بر اساس فقه شيعه، نماز ميت داراى پنج تكبير است. بعد از تكبير اول گفته مىشود: « اشْهَدُ انْ لا إلهَ إلاَّ اللهُ وَ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله » بعد از تكبير دوم: « اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ »، بعد از تكبير