185در شمال خانۀ فاطمه بنت محمّد است و چنانكه گفتيم، قبلاً به باب عثمان موسوم بوده است. اين وجه تسميه بدان علّت بود كه درِ مذكور مقابل خانۀ عثمان بن عُفّان - خليفۀ سوم واقع شده بود و وجه تسميۀ «جبرئيل» مبتنى بر احاديثى است كه پيامبر، جبرئيل را در مدخل اين در ملاقات و با او گفتگو كرده است. 1بناى فعلى، سر در و ستونهاى باب جبرئيل، از آثار عبدالمجيد عثمانى است كه توسّط سعودىها همچنان محفوظ مانده است. در سر در اين باب، به خطّ ثلث و به رنگ طلايى بر زمينۀ سبز، اين آيه را كتيبه كردهاند:
فَإِنَّ اللّٰهَ هُوَ مَوْلاٰهُ وَ جِبْرِيلُ وَ صٰالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمَلاٰئِكَةُ بَعْدَ ذٰلِكَ ظَهِيرٌ .
و بر هر يك از دو لنگۀ در نوشته شده است:
جَنّٰاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوٰابُ . 2همچنين بيتى را به نشانۀ زبان حال پيامبر در اجراى پيام جبرئيل، چنين كتيبه كردهاند:
و حطّ في بابنا ماشئت من ثعل
و كلُّ أمر يرى صعباً يهون بنا
2 - بابالنّساء، از ساختههاى عمربن خطاب، خليفۀ دوم و بناى فعلى آن مربوط به عبدالمجيد عثمانى است. اين باب، در ديوار شرقى مسجد و امتداد شمالى باب جبرئيل قرار گرفته و از آنجا به سمت عقب - محل اصحاب الصّفه - راه يافته است.
وجه تسميه: نساء مستند به حديثى است به نقل از ابنعمر كه گفت:
«لَو تَركنا هذا الباب للنساء...». 3