186و چون عمر بن خطاب آن را ساخت گفت: «هذا باب النساء». 1بر روى اين در نوشته شده است:
«اللّٰه وليّ التوفيق» - قال اللّٰه تبارك و تعالى جلّ و تقدس: - وَ أَقِمْنَ الصَّلاٰةَ وَ آتِينَ الزَّكٰاةَ . 2 وَ اذْكُرْنَ مٰا يُتْلىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيٰاتِ اللّٰهِ وَ الْحِكْمَةِ إِنَّ اللّٰهَ كٰانَ لَطِيفاً خَبِيراً . 3و بر لنگۀ راست آن نوشته شده: «يا مفتِّحَ الأبواب».
و بر لنگۀ چپ: «افتَحْ لنا خَير الباب».
سردر را با كتيبۀ لِلرِّجٰالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّسٰاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللّٰهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللّٰهَ كٰانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً 4 زينت دادهاند.
در ذيل اين كتيبه چنين مىخوانيم:
وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صٰالِحاً نُؤْتِهٰا أَجْرَهٰا مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنٰا لَهٰا رِزْقاً كَرِيماً . 53 - بابالسّلام، در ديوار غربى مسجد قرار دارد و به علّت همجوارى خانۀ مروان با اين قسمت از ديوار مسجد، به باب مروان شهرت داشته است.
بناى فعلى اين در از ساختههاى عبدالمجيد عثمانى است كه عمارت آن در زمان سلطان عبدالعزيز (متوفّاى 1293 ه . ق.) به پايان رسيد و بعدها توسّط «سعودىها» بازسازى شد و با نماى جديدى پيرامون آن را مرمّت كردند. روى اين در نوشته شده