68تا از اين طريق، هم حقِ شهداى آل محمّد تا حدودى ادا شود و هم با پيوند و آشنايى با شهيدان اين راه عملاً راهشان تداوم يابد.
حضرت فاطمه عليها السلام قبر حمزۀ سيدالشهدا را زيارت مىكرد، اصلاح مىنمود، علامت مىگذاشت، و هر دوسه روز يك بار، قبور شهداى احُد را زيارت مىكرد، كنار مزار، نماز مىخواند، مىگريست و دعا مىكرد و هر جمعه، قبر حضرت حمزه را ديدار كرده و نزدِ آن مىگريست. 1
ياد شهداى احد را چگونه مىتوان زنده نگه داشت؟ جز با آمدن بر سر مزارشان و نشستن بر تربت پاكشان و اشك ريختن به يادشان و يادآورى حماسهها و فداكاريهايشان؟!
مرحوم صدوق، حضور بر مزار شهيدان احد را به عنوان زيارت، مستحب مىداند. 2 و در روايات، ضمن آنكه براى زاير مدينه، زيارت و دعا نزد قبور شهدا مستحب به شمار آمده است، نقل شده كه پيامبر اسلام، هرگاه به زيارت شهيدان مىرفت، خطاب به آنان مىفرمود:
«السلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبى الدار» 3
حضرت على عليه السلام به طور مكرّر به زيارت قبر فاطمه عليه السلام مىرفت. حسين بن على عليه السلام هنگامِ غروبِ هر جمعه، تربت