137«...همۀ شما، اى زائران بزرگوار بيتاللهالحرام، كه از چهار سوى عالم، بهطرف خانۀ خدا، مركز توحيد و محلّ وحى، و مقام «ابراهيم» و «محمد»، اين دو ابر مرد بتشكن و پرخاشگر بر مستكبرين شتافتيد، ...حال، بشناسيد اين مشاعر بزرگ را، و مجهّز شويد از مركز بتشكنى، براى شكستن بتهاى بزرگ، كه به صورت قدرتهاى شيطانى و چپاولگران آدمخوار درآمدهاند و از اين قدرتهاى تهى از ايمان نهراسيد و با اتّكال به خداى بزرگ، در اين مواقف عظيمه، پيمان اتحاد و اتفاق در مقابل جنود شرك و شيطنت ببنديد...». 1
الله اكبر... شگفت سخنى است و بزرگ پيامى!
راستى وقتى كه فقيهى بزرگوار و آگاه و بيدار، اينگونه ابراهيموار، تبر برداشته و بهجانِ بتهاى پوشالى قرن افتاده باشد، حج هم در مسير خود، هدايتگر افكار و مؤلف قلوب خواهد شد... الحمدلله، بر اين نعمت عظمى.
اين، خود يكى از نمونههاى امامت و رهبرى اصيل، در شئون اسلامى - و از جمله حج - است كه خدا بر ما منت نهاده است.
باز هم بشنويم از زبانِ اين هادى امت، كه زلال معارفِ دين است:
«...از همه بالاتر، در هر سال يكمرتبه اجتماع در حج كه از همۀ بلاد اسلامى، اشخاصى كه مستطيع هستند، واجب شده است بر آنها كه مجتمع شوند و بايد در آنجا مسائل اسلام، در آن مواقفى كه در حج هست، در عرفات، بهخصوص در منا، و بعد در خود مكۀ مكرمه و بعد در حرم رسولاكرم، اين مواقفى كه در آنجا هست، در آنجا مردم مطلع بشوند از اوضاع مملكت و از اوضاع تمام كشورهاى اسلامى، و در آنجا بالحقيقه، يك مجلس عالى است و يك اجتماع عالى براى بررسى تمام اوضاع تمام كشورهاى اسلامى». 2
حضرت امام، در پيام ديگرى، وظايف حجاج را بيان فرموده است. از جمله اينكه:
«...بر دانشمندان و معمّمين لازم است مسائل اساسى سياسى و اجتماعىِ خود را