207بدون شك، اين حجى كه طبرى از آن نام مىبرد، در سال 175 ه .ق/ 791م، بوده است؛ درحالىكه هارون الرشيد در سال 170 ه .ق/ 786م، به زيارت خانه خدا رفت. او در اين سال بود كه دستور داد سهم ذوى القربى، بين بنىهاشم تقسيم گردد. همچنين وى بين مردم مكه و مدينه، اموال فراوانى را توزيع كرد. در سال 171 ه .ق/ 789م، «عبدالصمد بن على» به زيارت خانه خدا رفت و در سال بعد از آن «يعقوب ابن ابى جعفر المنصور»، خانه خدا را زيارت كرد. در واقع، طبرى نگفته است كه در سال 173 ه .ق/ 789م، چه كسى به زيارت خانه خدا رفته است.
هارون الرشيد در سال 174 ه .ق/ 790م، خانه خدا را زيارت كرد. اما او در اين حج، به دليل وبايى كه در مكه آمده بود، خيلى توقف نكرد. ازاينرو احتمال دارد كه وى، امام موسى بن جعفر الكاظم(ع) را در سال 175 ه .ق/ 791م، در سفر حج ديده باشد.
اما درباره فراخواندن امام موسى كاظم(ع) و زندانى كردنش، بايد گفت كه اين امور در سال 179 ه .ق/ 795م، اتفاق افتاده است؛ نه در سال 169 ه .ق/ 785م، كه در تاريخ طبرى ذكر شده است. روايت ابن خلكان، 1 عقيده بنده را درباره اينكه هارون الرشيد، در سال 169 ه .ق، خانه خدا را زيارت نكرده است، تأييد مىكند. ابنخلكان در روايت مذكور، همان تاريخى را ذكر مىكند كه من برآورد كردهام؛ چنانكه مىگويد:
مهدى او را به بغداد آورد و در آنجا زندانى نمود. مهدى در خواب على ابن ابىطالب(ع) را ديد... او در مدينه سكونت داشت تا زمان خلافت هارون الرشيد. هارون درحالىكه از عمره در رمضان سال 179 هجرى برمىگشت، امام موسى(ع) را با خود به بغداد برد. سپس آن امام(ع) را در آنجا زندانى كرد تا اينكه ايشان در زندانش از دنيا رفت.