76
اطلاعيه وزارت امور خارجه
همچنين جهت روشن شدن افكار عمومى؛ وزارت امور خارجه اعلاميهاى به اين شرح صادر مىكند:
وزارت امور خارجه
اعلاميۀ وزارت امور خارجه
با اينكه دولت امسال بهواسطۀ اشكال مسافرت و نبودن وسايل حمل كافى و مطمئن، از دادن اجازۀ مسافرت بهحج خوددارى نموده و به مامورين شاهنشاهى در خارجه نيز دستور لازم در اين زمينه داده شده بود، معهذا مطابق گزارشهائى كه از سفارت كبراى شاهنشاهى در قاهره و سفارت بغداد رسيده، عدۀ كثيرى در حدود شش هزار نفر بهقصد حج از ايران خارج شدهاند كه عدهاى از آنها بهطور قاچاق از بنادر جنوبى ايران و از راه كويت بهحجاز رفته و عدۀ ديگر كه بهعنوان زيارت عتبات رفته بودهاند از آنجا از طريق نجف بهحجاز مسافرت كردهاند،
از اين ششهزار تقريبا چهار هزار نفر توانستهاند با هزار سختى و بدبختى و صدمات فوق الطاقه خود را بهحجاز برسانند، با اينحال عدهاى از آنها مثل سال گذشته نتوانستهاند بهموقع خود را بهمكه برسانند و از درك حج محروم گرديدهاند.
علاوه بر صدمات و خسارات و سختىهائى كه از حيث نبودن وسايط نقليه و اجحاف و تعدّيات صاحبان وسايط نقليه و