187زياد، كارمندى با بىپاسخ گذاشتن خواسته ارباب رجوع، رانندهاى با بوقهاىزدنهاى ممتد و بىجا و نيز ديگران با صدها كردار خلاف و دور از نزاكت، سبب رنجش خاطر اطرافيان مىشوند. از آن بدتر وقتى است كه در برابر هرگونه اعتراض، خود را بىگناه و حتى صاحب حق مىدانند. آيا پسنديده است كه آسايش و آرامش ديگران را به هم بريزيم و خود را بىگناه نيز بدانيم؟ پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله در نكوهش اين رفتار ناپسند مىفرمايد:
كل موذ فى النار. 1
هر آزارگرى در دوزخ است.
مزد كارگر
بنا بر وظيفه اخلاقى و انسانى، انسان بايد حق كارگر را با احترام به او بپردازد و حتى اگر پرداخت مزد بدون درخواست كارگر انجام گيرد، پسنديدهتر است. بعضى افراد نه تنها پس از انجام كار، قدردانى