175ناچيزتر باشد و از امكانات مالى بهره نگيرد، رضايت الهى را بهتر به دست آورده است، در حالى كه چنين انديشهاى درست نيست. استفاده متعادل از زندگى متناسب با شأن آدمى، مطلوب خداوند و توصيه ائمه معصومين عليهم السلام است.
درست است كه آدمى نبايد براى به دست آوردن زندگى بهتر، از عزت و آبروى خود هزينه كند و دست نياز به سوى اين و آن بگشايد، ولى وقتى خداوند، گشايشى در زندگى او ايجاد كرد و نعمتى را به او ارزانى داشت، حق استفاده از آن را دارد. در اين صورت، خداوند نيز راضىتر است. پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
ان الله يحب اذا انعم على عبد ان يرى اثر نعمته عليه و يبغض البؤس و التبؤس . 1
هر وقت خداوند نعمتى به بندهاى داد، دوست دارد اثر آن نعمت را بر آن بنده ببيند و از فقر و حالت نادارى به خود گرفتن، بدش مىآيد.