151
4دفن اموات
از آنجا كه بقاع متبركه در عتبات عاليات، از تبرّك و ارزش والاى اعتقادى برخوردار بوده است، بسيارى از مردم علاقهمند بودند كه پس از مرگ، در اين مكانهاى مقدس دفن شوند. به همين دليل، برخى، اين تقاضا را در وصيتنامۀ خود قيد مىكردند كه پس از مرگ، فرزندان يا اقوام نزديكشان، آنها را در يكى از شهرهاى عتبات عاليات، مشهد مقدس ويا قم دفن كنند و بازماندگان نيز به منظور تحقق آخرين آرزو و وصيت مرحوم، به آن عمل مىكردند. حمل جنازه كه طبق روال عادى، با پارچۀ سياهى پوشيده شده بود، با قاطر انجام مىگرفت و از آنجا كه در چند دهۀ گذشته، رفت و آمد اينگونه سفرهاى زيارتى به عتبات عاليات نياز به رواديد نداشت، مانعى هم وجود نداشت. اما گاه به دلايلى پس از مرگِ فرد ،عمل به وصيت او ممكن نبود، در اين صورت متوفّى در قبرستان محل دفن مىشد تا در فرصتى مناسب كه به طور معمول چند سال طول مىكشيد، عمل به وصيت از سوى بازماندگان يا فرزندان متوفّى انجام پذيرد؛ البته اينگونه وصيتها، معمولاً از سوى افراد ثروتمند