127
پرسش22 چرا شيعه، فرزندان على بن ابى طالب (حسن و حسين عليهما السلام ) را فرزندان رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخواند؟
پاسخ: با بررسى كتابهاى تفسير و تاريخ و روايات، روشن مىشود كه اين گفتار، به شيعه اختصاص ندارد بلكه مىتوان گفت: همۀ محققان مسلمان، از تمام گروههاى اسلامى بر اين مسأله، اتفاقنظر دارند.
اينك با استناد به قرآن مجيد و احاديث و سخنان مفسران مشهور، دلايل روشن اين مسأله را از نظر مىگذرانيم:
اصولاً قرآن كريم، فرزندان صلبى انسان را فرزندان او مىداند، همچنين كسانى را كه از اولاد وى [ اعم از دختر يا پسر] به دنيا مىآيند، فرزندان وى مىخواند.
از ديدگاه كتاب و سنّت، شواهد فراوانى بر اين حقيقت وجود دارد كه برخى از آنها عبارتند از:
1 - قرآن مجيد، در آيۀ ذيل، حضرت عيسى را از فرزندان ابراهيم خليل مىشمارد، در حالى كه عيسى فرزند مريم است و از طريق مادر، به حضرت ابراهيم مىرسد: