53و سنت است هركه از مكه بيرون مىرود، از بابالحناطين كه مقابل ركن شامى است، بيرون رود. بابالحناطين بدين سبب گويند كه حنطهفروشها، حنوط مىفروختند و مستحب است از در بنىشيبه، داخل مسجدالحرام شوند. گويا جهت از در بنى شيبه داخل شدن، بدين جهت است كه حضرت رسول(ص)، بتهايى كه در خانه كعبه بود برداشتند، در آن محل دفن نمودند و آن در بالفعل، برابر بابالسلام است؛ [25 پ] پس بايد شخصى كه از باب السلام داخل شود، راست برود تا ستونها و در اطراف بيت، چون مسجد قديم را علامتى گذاشتهاند كه ستونهاى امنى دارد و باب بنىشيبه آنجا بوده است كه بعد مسجد را بزرگ كردهاند. حالا هم كه داخل مسجد الحرام مىشوى به آن علامتها برسى، باب بنى شيبه معلوم است، در طرف بيت واقع است. و مستحب است وقت داخل شدن در مكه، از راه اعلاى مكه كه راه عقبه باشد، داخل شود و وقت رفتن، از اسفل مكه كه ذىطوى باشد و ذىطوى داخل در حرم است، تقريباً يك فرسخ است تا مكه؛ در ذىطوى، خانههاى مكه نمايان است و مكروه است مجاورت مكه معظمه.
و ديگر از مكه معظمه تا جده، شانزده ساعت راه است كه ده ساعت با يعفور پسته مىرود. و [26 ر] در جدّه از بابالمكه كه بيرون مىروى، به دست چپ، قبرستان بزرگى است؛ سكّوى طولانى، در وسط قبور است به ارتفاع يك زرع و امتداد دويست قدم كه تقريباً يكصد و چهل زرع مىشود و عرض آن دو زرع