89
دسته سوم: قطع رابطه و همنشينى با غاليان
«حسينبنخالد» از امام رضا(عليه السلام) نقل ميكند:
هركس به تشبيه و جبر قائل باشد، كافر و مشرك است و ما در دنيا و آخرت از او بيزاريم. اى پسرخالد! غاليانى كه عظمت خداى متعال را كوچك مىشمارند، از زبان ما در مورد تشبيه و جبر، اخبار جعل كردند. هركس آنها را دوست بدارد كينه ما را به دل دارد، و هركس كينه آنها را به دل بگيرد ما را دوست داشته است، و هركس دوستدار آنان باشد با ما دشمنى ورزيده است، و هركس با آنان دشمنى ورزد دوستدار ماست، و هركس به آنان بپيوندد با ما قطع رابطه كرده است، و هركس با آنان قطع رابطه كند به ما پيوسته است، و هركس به آنان جفا روا دارد به ما نيكى كرده، و هركس به آنان نيكى نمايد در حق ما جفا روا داشته است، و هركس آنان را گرامى بدارد به ما اهانت ورزيده، و هركس به آنان اهانت روا دارد ما را گرامى داشته است، و هركس آنان را بپذيرد ما را رد كرده، و هركس آنان را رد كند ما را پذيرفته است، و هركس به آنان خوبى كند به ما بدى كرده، و هركس به آنان بدى كند به ما خوبى كرده است، و هركس آنان را تصديق كند ما را تكذيب كرده، و هركس آنان را تكذيب كند ما را تصديق نموده است، و هركس به آنان ببخشد ما را محروم كرده، و هركس آنان
را محروم كند به ما بخشيده است.
اى پسر خالد! هركس از پيروان ما باشد، آنان را دوست و ياور خود اختيار نميكند. 1