85عزوجل بازگردد. ولى مقصر در حق ما اگر بداند، عمل و اطاعت مىكند». 1
«سعدبنطريف» از «اصبغبننباته» نقل مىكند:
اميرمؤمنان(عليه السلام) فرمود: «خدايا من از غاليان بيزارم؛ همانگونه كه عيسىبنمريم از نصارا بيزارى جست. خدايا هميشه آنها را خوار كن و هيچ يك از آنان را يارى نكن». 2
«عبد الرحمان بن كثير» مىگويد:
امام صادق(عليه السلام) روزى به اصحابش، در حديثى مفصل، فرمود: «به خدا سوگند ما جز بندگانى نيستيم كه خدا ما را آفريد و برگزيد و بر هيچ سود و زيانى توانا نيستيم. اگر به ما رحم كند، بهخاطر رحمت اوست و اگر كيفرمان دهد، بهخاطر گناهان ماست. به خدا سوگند ما بر خدا حجتى نداريم و از خدا برائتى به همراه نداريم. ما نيز مىميريم و دفن مىشويم و برانگيخته مىگرديم...».
تا آنجا كه فرمود: «واى بر غاليان! آنان را چه شده است؟ خدا لعنتشان كند! در حقيقت خدا را آزردند و رسولش را در قبرش آزار دادند و اميرمؤمنان و فاطمه و حسن و حسين و علىبنحسين و محمدبنعلى را، كه درود خدا بر ايشان باد، آزردند و اكنون من كه گوشت و پوستم از رسول خدا(صلى الله عليه و آله) است، ترسان و لرزان در بسترم مىخوابم...».
سپس فرمود: «به خدا سوگند! حتى اگر به ما مبتلا مىشدند و ما آنها را به غلو امر مىكرديم، واجب بود كه از ما نپذيرند. حال