117امام فرمود : آيا با وقوف در عرفات آگاهى خداوند را بر شناخت ها و دانش ها دريافتى ؟ و دانستى كه خداوند نامه عمل تو را مى گيرد و از درون و فكر و قلب تو آگاهى دارد ؟ گفت : نه .
امام فرمود : آيا در بالا رفتن از جبل الرّحمه نيّت آن را داشتى كه خداوند به هر زن و مرد با ايمان رحمت آورد ، و هر مرد و زن مسلمان را سرپرستى مى كند ؟ گفت : نه .
امام فرمود : آيا در وادىِ نَمِره نيّت آن را داشتى كه فرمان ندهى تا خود فرمان برى و نهى نكنى تا زمانى كه خود نهى پذير باشى ؟ گفت : نه .
آيا هنگامى كه نزد نشانه و دو نَمِره وقوف كردى ، نيّت كردى كه آنها بر عبادات و طاعات تو گواه باشند و همراه با نگهبانان خداوند و به امر او از تو حفاظت كنند ؟ گفت : نه ، حضرت فرمود : پس تو در عرفات وقوف نكرده اى ! واز جبل الرحمة بالا نرفته اى ! ونَمِره را نشناخته اى ! و دعا نكرده اى و نزد دو نمره وقوف نكرده اى !
آنگاه پرسيد : آيا از ميانِ دو نشانه عبور كردى و پيش از گذشتنِ از آنجا ، دو ركعت نماز گزاردى ؟ و پياده به مزدلفه رفتى و از آنجا سنگريزه جمع كردى ؟ و از مشعر الحرام گذشتى ؟ گفت : آرى .