202
وصيتنامه
بىشك، همه موجودات، طعم تلخ مرگ را خواهند چشيد جز ذات لايزال الهى كه هميشه بوده و خواهد بود. مخلوقات دير يا زود، از اين جهان فانى خواهند رفت، ولى نياز به سفارش پس از مرگ، بسيار ضرورى است تا نظام خانوادگى و روابط اجتماعى دچار مشكل نگردد. چه بسا انسانهايى كه بدون وصيت، از اين جهان رفتهاند و پس از مرگ آنان، اختلافهاى شديد مالى ميان اعضاى خانواده اتفاق افتاده است يا اشخاص بيگانه، ادعاى طلبكارى داشتهاند. آيا بهتر نيست انسان با نوشتن وصيتنامه، از رخ دادن اين غايلهها پيشگيرى كند و خداى نكرده زير دَين ديگران قرار نگيرد و سبب اختلاف خانواده نيز نشود. پيامبر اسلام مىفرمايد:
ترك الوصية عارفى الدنيا و نار و شنار فى الآخرة . 1
وصيت نكردن، مايه ننگ اين جهان و مايه آتش و رسوايى آن جهان است.