118در حال حياتند. دعوت و درخواست هنگامىرنگ شرك مىگيره كه انسان دربارۀ درخواست شونده نوعى الوهيت و خداوندگارى و تفويض امور به وى قائل بشه. در چنين حالتى درخواست از آن فرد، زنده باشه يا مرده پرستش وى به شمار مىره. ولى درخواست دعا از يك شخص با اين عقيده كه او يك انسان وارسته است و خدا پذيراى دعا و درخواست اوست، ارتباطى به شرك نداره و تمام مسلمانان جهان در محضر پيامبر، او را به اين وصف مىستايند.
صاحبان مشكلات گوناگون حق دارند دست به دامان اولياء الله بزنند تا به اذن الله حل مشكلاتشان را از خدا بخواهن. يعنى از يك سو خود به درگاه خدا روى مىآرن و از سوى ديگر اولياء الله را وسيله قرار مىدن. در قرآن آمده: «اگر آنها هنگامىكه به خود ستم مىكردند به نزد تو مىآمدند و از خدا طلب آمرزش مىكردند و رسول خدا(ص) نيز براى آنها طلب آمرزش مىنمود، خدا را توبه پذير و مهربان مىيافتند.» 1و نيز در داستان برادران يوسف(ع) مىخوانيم: «آنها به پدرشان متوسل شدند و گفتند اى پدر براى