117وقتى ابن تيميه حرف از كشتن زد من خيلى ناراحت شدم، از جلسۀ درس بيرون اومدم. استاد برام در مورد توسل و شفاعت توضيح بديد. يه توضيح كامل!
حكيم كنار ادواردو نشست و گفت:
- زود ناراحت مىشى، بايد صبر و تحمّل داشته باشى، مىدونى چرا؟
- نه
- براى اين كه با آرامش به حرف و نظر مخالفان گوش كنى، بدون اين كه به اونا بىاحترامىكنى، اين روش امامان شيعه بوده.
- حالا شما با آرامش جواب ابن تيميه را بديد!
- بسيار خوب، گوش بده، اول از بحث توسّل شروع مىكنم. هيچ گاه زنده و مرده بودن درخواست شونده ملاك عبادت و پرستش و شرك و توحيد نيست. هيچ موحدى زندگى و مرگ را ميزان توحيد و شرك معرفى نكرده. اساس استدلال كسانى كه درخواست دعا از ميت را شرك مىدونن اينه كه مرگ انبيا و اوليا رو پايان زندگانى اونا مىدونن و براشون حيات برزخى قائل نيستن. در حالى كه شهيدان، پيامبران، اوليا و حتى مجرمان پس از مرگ