109اوست. چون با زينب در اين باره مذاكره كرد حضرت زينب اين پيشنهاد را داد. به هر صورت بانوى شجاع و قهرمان ما در تشكيل چنين مجلسى كه بطور وضوح بهرسوايى بيشتر يزيد و بنىاميه منجر مىشد و تكميلكنندۀ مجلسها و تبليغات و سخنرانيهاى پيشين بود، نقش اصلى و اساسى داشته است كه از ديد اهل تاريخ و آگاهان پوشيده و مخفى نيست.
همچنين يزيد بخوبى مىدانست كه تشكيل چنين مجلسى به زيان او و سلطنت او تمام مىشود، اما چون خودش قول داده بود كه با هر خواستۀ آنها موافقت كند، به ناچار خانۀ وسيعى در اختيار اهلبيت پيغمبر گذاشت و مراسم عزادارى امام عليه السلام در كنار قصر يزيد برپا شد. مرثيه خوان مجلس نيز بيشتر همان بانوى بزرگوار يعنى حضرت زينب عليها السلام بود. از جمله مرثيههاى منظوم آن مخدّره در مجلس مزبور اين است:
اَماٰ شَجاٰكَ ياٰ سَكَن
بارى با تشكيل مجلس مزبور غُلغلهاى در شام برپا شد و زنان هاشمى و ديگران دسته دسته و گروه گروه براى