159
نكتۀ پايانى
تلاش عالمان و بزرگان شيعه و پيروان اهلبيت عليهم السلام براى بازسازى بقيع از ديرزمان تاكنون پيوسته ادامه يافته و اين موضوع بارها در گفتگوهاى سياسى سرانِ دو كشورِ ايران و عربستان مطرح شده است، ليكن متأسفانه تا اين زمان، آنگونه كه بايد تأثيرى در پى نداشته و وهابيان همچنان نسبت به عقايد خويش اصرار ورزيده، بر اقدامات تخريبىشان افزودهاند. تا آنجا كه در يكى دو سال اخير، با گذاشتن درِ فلزى جلو پلهها، از رفتن بانوان به قسمت فوقانى و مقابل در ورودى بقيع و پشت پنجرههاى آن جلوگيرى مىكنند و با استقرار نيروهاى نظامى در قسمت تحتانىِ مقابل بقيع، مانع از نشستن و زيارت خواندن زائران مىشوند.
از سوى ديگر با گماردن تعدادى عناصر جاهل در كنار قبور بقيع، با الفاظى خارج از ادب و نزاكت، زائران را مورد توهين و استهزا قرار مىدهند و اين خود وسيلهاى براى افزايش بغض و ناراحتى كسانى است كه با تأسى به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به زيارت قبرستان بقيع مىروند تا با چهرههاى صدر اسلام آشنا شده و از مدفونشدگان در بقيع الگو بگيرند.
گفتنى است اين همه، در حالى است كه گروهى از مراجع عظام تقليد مسأله بازسازى و احداث بنا بر روى قبور بقيع را واجب دانسته و اجازه دادهاند با استفاده از سهم امام عليه السلام و با روشهاى مسالمتآميز نسبت به ساخت بنا بر روى قبور اقدام شود.